3.2.1.1
Nové povinnosti původců odpadů v roce 2025
Bc. Kateřina Březová
Koncem roku 2024 uplynulo definitivně stanovené přechodné období dané v § 80 odst. 4 vyhlášky č. 273/2021 Sb. ohledně vedení průběžné evidence a podávání hlášení podle původní staré již neplatné legislativy (zákon č. 185/2001 Sb. a vyhláška č. 383/2001 Sb. ve znění přede dnem 1. ledna 2021):
V letech 2021 až 2024 se průběžná evidence vede a roční hlášení za tento rok se podává podle požadavků vyhlášky č. 383/2001 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti zákona. Pokud bude roční hlášení ohlášeno v souladu s požadavky vyhlášky č. 383/2001 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti zákona, považují se všechny údaje, které jsou součástí ročního hlášení podle § 27, za ohlášené. V letech 2021 až 2024 se nevede průběžná evidence odpadů podle přílohy č. 14 k této vyhlášce.
NahoruLegislativní proces novely vyhlášky
S ohledem na to, že novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. je v závěrečné fázi legislativního procesu a nabytí účinnosti lze očekávat pravděpodobně v únoru 2025, Ministerstvo životního prostředí doporučuje povinným subjektům v zájmu zjednodušení plnění povinností postupovat od 1. ledna 2025, zejména v případě vedení průběžné evidence odpadů a kritérií pro ukončení odpadového režimu pro recykláty ze stavebního a demoličního odpadu, již podle připraveného znění vyhlášky, které je přílohou nového Metodického pokynu MŽP.
Změny ve vyhlášce se dotknou zejména úprav některých formulářů (evidence a ohlašování), které budou provedeny v návaznosti na tzv. ekoaudit.
Dále dochází též k relevantním úpravám evidence podle vyhlášky č. 16/2022 Sb. o podrobnostech nakládání s některými výrobky s ukončenou životností (přílohy č. 2 a č. 8), a podle vyhlášky č. 345/2021 Sb. o podrobnostech nakládání s vozidly s ukončenou životností (přílohy č. 4, č. 6 a č. 7).
NahoruVedení průběžné evidence
Platné povinnosti ze zákona o odpadech (§ 94 a § 95 NZOO)
Původce odpadu, provozovatel zařízení a obchodník s odpady jsou povinni vést průběžnou evidenci.
Průběžná evidence se vede samostatně za každý druh odpadu, za každé zařízení určené pro nakládání s odpady, za každého obchodníka s odpady a za každou provozovnu, kde odpad vzniká.
V případě vzniku odpadu mimo provozovnu a nakládání s odpady v mobilním zařízení k úpravě, využití nebo odstranění odpadu se průběžná evidence vede samostatně za každý správní obvod obce s rozšířenou působností a hlavního města Prahy.
Průběžná evidence je vedena způsobem, s četností záznamů a v rozsahu stanoveném vyhláškou ministerstva.
Součástí průběžné evidence jsou alespoň údaje o osobě, zařízení nebo provozovně, za které je průběžná evidence vedena, druhu a kategorii odpadu, údaje o množství odpadu, způsobech nakládání s odpady, původcích odpadu, zařízeních určených pro nakládání s odpady nebo obchodnících s odpady, od kterých je odpad přebírán, a zařízeních určených pro nakládání s odpady nebo obchodnících s odpady, kterým je odpad předáván.
Původce odpadu, provozovatel zařízení a obchodník s odpady jsou povinni uchovávat průběžnou evidenci po dobu 5 let od provedení záznamu do evidence.
Původce odpadu, který vyprodukoval nebo nakládal v uplynulém kalendářním roce s více než 600 kg nebezpečných odpadů, s více než 100 tunami ostatních odpadů nebo s odpadem perzistentních organických znečišťujících látek vymezeným vyhláškou ministerstva, je povinen zaslat do 28. února následujícího roku hlášení souhrnných údajů z průběžné evidence za uplynulý kalendářní rok.
Provozovatel zařízení, s výjimkou skladu odpadu podle přílohy č. 4 k tomuto zákonu bodu 12, a obchodník s odpady je povinen zaslat do 28. února následujícího kalendářního roku hlášení souhrnných údajů z průběžné evidence za uplynulý kalendářní rok.
Provozovatel zařízení je povinen zaslat toto hlášení i v případě, že v zařízení nebylo po celý uplynulý kalendářní rok nakládáno s odpady, aniž by byl provoz zařízení celoročně přerušen. Hlášení nezasílá provozovatel zařízení a obchodník s odpady, jejichž provoz nebo činnost byly přerušeny po celý uplynulý kalendářní rok.
Za rok 2025 musí být průběžná evidence, kterou jsou původce odpadu, provozovatel zařízení a obchodník s odpady povinni podle § 94 odst. 1 zákona o odpadech vést, poprvé vedena podle nové právní úpravy ve vyhlášce č. 273/2021 Sb.
Současně bude muset být roční hlášení souhrnných údajů z průběžné evidence za uplynulý kalendářní rok (za rok 2025) poprvé v roce 2026 ohlašováno podle nové právní úpravy ve vyhlášce č. 273/2021 Sb.
Průběžná evidence se vede v rozsahu listu 2 přílohy č. 13 k této vyhlášce a dále vždy obsahuje
- datum a číslo zápisu do evidence,
- jméno a příjmení osoby odpovědné za vedení evidence.
V rámci vedení průběžné evidence odpadů se provede záznam
- při každém naplnění prostředku pro soustřeďování odpadu,
- při každém předání nebo převzetí odpadu,
- odlišně od písmen a) a b) jednou měsíčně v případě periodického svozu komunálního odpadu,
- při každém provedení úpravy, využití nebo odstranění odpadu,
- při přeshraniční přepravě, dovozu nebo vývozu,
- vždy na konci kalendářního roku k zaznamenání zůstatku odpadů k 31. prosinci.
Při vedení evidence a ohlašování se pro označení provozovny původce odpadů využívá identifikační číslo provozovny přidělené živnostenským úřadem. Pokud provozovna nemá přiděleno identifikační číslo provozovny, používá se k identifikaci interní číslo provozovny, které si ohlašovatel zvolí sám.
Při vedení evidence a ohlašování se pro označení obchodníka s odpady využívá identifikační číslo obchodníka s odpady přidělené krajským úřadem.
Evidence musí být vedena tak, aby bylo možné ohlašovat podle § 27.
Novela vyhlášky mění významně přílohy č. 13, č. 14 a č. 18, a v maličkostech pak ještě přílohy č. 23 a č. 50. V průběžné evidenci odpadů (příloha č. 13) dochází zejména k upřesnění, které údaje jsou potřebné pro souhrnné roční hlášení a které pro průběžnou evidenci odpadů:
List 2 - snížení požadavků na vedení evidence a ročního hlášení – snížení počtu požadovaných záznamů o původu a nakládání s odpady.
NahoruUpřesnění vysvětlení některých používaných pojmů.
Tabulka č. 1 s evidenčními kódy – na základě podrobné analýzy dat přistoupeno ke snížení počtu kódů nakládání. Na základě konzultací změna označení pomocí písmen u některých kódů.
List 3 – vypuštění některých již nerelevantních částí hlášení (neplatná vyhláška a ustanovení). Upřesnění některých používaných pojmů. Doplnění jednoho druhu odpadu – zařazeno do kalů na základě metodického doporučení EK.
List 4 – Upřesnění některých používaných pojmů.
List 5 - Upřesnění některých používaných pojmů. Doplnění komodity kompozitní a nápojový karton, dřevo do požadovaných údajů. Nově zahrnutí mechanické úpravy (na třídící nebo dotřiďovací lince) do požadovaných informací, jelikož tato oblast byla vzhledem k tomu, že jde o nejčastější způsob nakládání s komunálními odpady, nedostatečně v hlášení pokryta. Upřesnění požadovaných údajů např. vzhledem k ceně a DPH nakládání s odpady. Specifikován požadavek na jiné náklady – upřesněno na investiční náklady v oblasti odpadového hospodářství obce. Vhodně doplněny vysvětlivky u používaných pojmů – u textilu sbíraného v režimu předcházení vzniku odpadů, vyjasnění u svozu odpadů.
List 6 – vyjasnění u požadovaného obsahu POP v odpadech, že jde o průměrné hodnoty hmotností koncentrace.
List 8 – vyjasnění v nadpise, kdo vyplňuje tento list – zařízení k mechanické úpravě, třídění, dotřídění (třídící, dotřiďovací linka, mechanicko-biologická úprava) určená pro komunální a obalové odpady.Požadované údaje jsou nově rozděleny do dvou tabulek vstup a výstup z třídících a dotřiďovacích…