3.1.4 Základní principy pro logistiku
Ing. Jaroslav Bazala, Ph.D.
Nahoru Princip komunikace
Logistika, má-li dostát svému přívlastku "integrální", není myslitelná bez zcela speciálního důrazu na komunikaci. Jde především o horizontální komunikaci mezi primárními podnikovými funkcemi, kterými jsou NÁKUP - VÝROBA (PRODUKCE) - PRODEJ, a dále mezi firmami tvořícími společný logistický řetězec. Role logistiky je zde především koordinační, byť koordinace není cílem, ale prostředkem k dosažení logistických cílů. Parciální zájmy jednotlivých oddělení ve firmě, stejně jako přirozeně různé zájmy jednotlivých firem coby účastníků společného logistického řetězce, mají být sladěny tak, aby bylo dosaženo všestranně výhodného podnikatelského efektu. Nejsilnější argumentací je jistě argumentace ekonomická. Odtud tedy významná role ekonomiky logistiky jako jednoho z nosných témat.
Technickým nástrojem komunikace jsou informační systémy. Moderní logistika je na disponibilitě a funkcionalitě komunikačních, informačních a řídicích systémů (informačních technologií) víceméně životně závislá. Budeme jim proto věnovat trvalou pozornost.
Chceme-li řídit, musíme vědět, a máme-li vědět a ne se pouze domnívat, musíme být schopni měřit. Tento důležitý princip předznamenává práci logistika. Logistik neříká dodavatelům: "Jsi dobrý nebo špatný...", ale informuje je: "Jsi tak a tak rychlý (číslo), spolehlivý (číslo), pružný (číslo)... atd.". Tomuto účelu slouží soustava logistických výkonových ukazatelů, kterým bude také věnována náležitá pozornost.
Všechno na světě jistě měřit nejde, a přesto se tím musíme zabývat. Požadavek "měřitelnosti" nemůže být ani v logistice absolutní. Vždy ještě zůstane prostor pro logistický cit, intuici a občas možná i improvizaci. Chceme však viditelně zdůraznit, že princip měření má každopádně přednost.
Nahoru Princip rozlišování důležitosti
Úkolem logistika je nalézat a prosazovat dlouhodobě úspěšné koncepce, ale také přinášet krátkodobě hmatatelné výsledy. Této dialektické výzvy je možno se…