6.14.3
Vzor obsahu školení
Ing. Milan Tomeček, Ing. Jaromír Jaroš a kolektiv autorů
NahoruÚvod
Účelem školení o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci je seznámit každého zaměstnance se zásadami bezpečnostních opatření na ochranu zdraví a života.
Zácvik slouží k získání praktických dovedností nutných pro bezpečný výkon práce a obsluhu strojů a zařízení.
Přezkušováním se ověřují teoretické a praktické znalosti a dovednosti potřebné pro bezpečný výkon práce.
Školení podle této směrnice se vztahuje na všechny zaměstnance organizace.
Pojmy a zkratky:
BOZP bezpečnost a ochrana zdraví při práci
ČBÚ Český báňský úřad
OBÚ Obvodní báňský úřad
VP Vedoucí provozovny
OS Odborový svaz
OOPP Osobní ochranné pracovní prostředky
Odpovědnost:
Péče o bezpečnost a ochranu zdraví při práci uložená zaměstnavateli podle § 101 odstavce 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, nebo zvláštními právními předpisy je nedílnou a rovnocennou součástí pracovních povinností vedoucích zaměstnanců na všech stupních řízení v rozsahu pracovních míst, která zastávají.
a) Všichni zaměstnanci:
Každý zaměstnanec je povinen dbát podle svých možností o svou vlastní bezpečnost, o své zdraví i o bezpečnost a zdraví fyzických osob, kterých se bezprostředně dotýká jeho jednání, případně opomenutí při práci. Znalost základních povinností vyplývajících z právních a ostatních předpisů a požadavků zaměstnavatele k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci je nedílnou a trvalou součástí kvalifikačních předpokladů zaměstnance.
Zaměstnanec je povinen:
-
účastnit se školení zajišťovaných zaměstnavatelem zaměřených na bezpečnost a ochranu zdraví při práci včetně ověření svých znalostí,
-
podrobit se preventivním prohlídkám, vyšetřením nebo očkováním stanoveným zvláštními právními předpisy – § 37 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů. (Podle míry výskytu faktorů, které mohou ovlivnit zdraví zaměstnanců, a jejich rizikovosti pro zdraví se práce zařazují do čtyř kategorií. Kritéria, faktory a limity pro zařazení prací do kategorií stanoví prováděcí právní předpis; hodnocení rizika a minimální ochranná opatření stanoví zvláštní právní předpis. Do kategorie se nezařazují práce prováděné na pracovištích staveb prozatímně užívaných ke zkušebnímu provozu, který nepřekročí jeden rok.)
-
dodržovat právní a ostatní předpisy a pokyny zaměstnavatele k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, s nimiž byl řádně seznámen, a řídit se zásadami bezpečného chování na pracovišti a informacemi zaměstnavatele,
-
dodržovat při práci stanovené pracovní postupy, používat stanovené pracovní prostředky, dopravní prostředky, osobní ochranné pracovní prostředky a ochran ná zařízení a svévolně je neměnit a nevyřazovat z provozu,
-
nepožívat alkoholické nápoje a nezneužívat jiné návykové látky (zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů) na pracovištích zaměstnavatele a v pracovní době i mimo tato pracoviště, nevstupovat pod jejich vlivem na pracoviště zaměstnavatele a nekouřit na pracovištích a v jiných prostorách, kde jsou účinkům kouření vystaveni také nekuřáci. Zákaz požívání alkoholických nápojů se nevztahuje na zaměstnance, kteří pracují v nepříznivých mikroklimatických podmínkách, pokud požívají pivo se sníženým obsahem alkoholu, a na zaměstnance, u nichž požívání těchto nápojů je součástí plnění pracovních úkolů nebo je s plněním těchto úkolů obvykle spojeno,
-
oznamovat svému nadřízenému vedoucímu zaměstnanci nedostatky a závady na pracovišti, které ohrožují nebo by bezprostředně a závažným způsobem mohly ohrozit bezpečnost nebo zdraví zaměstnanců při práci, zejména hrozící vznik mimořádné události nebo nedostatky organizačních opatření, závady nebo poruchy technických zařízení a ochranných systémů určených k jejich zamezení,
-
s ohledem na druh jím vykonávané práce se podle svých možností podílet na odstraňování nedostatků zjištěných při kontrolách orgánů, kterým přísluší výkon kontroly podle zvláštních právních předpisů (například zákon č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, zákon č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 18/1997 Sb., o mírovém využití jaderné energie a ionizujícího záření (atomový zákon) a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů),
-
bezodkladně oznamovat svému nadřízenému vedoucímu zaměstnanci svůj pracovní úraz, pokud mu to jeho zdravotní stav dovolí, a pracovní úraz jiného zaměstnance, popřípadě úraz jiné fyzické osoby, jehož byl svědkem, a spolupracovat při objasňování jeho příčin,
-
podrobit se na pokyn oprávněného vedoucího zaměstnance písemně určeného zaměstnavatelem zjištění, zda není pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek (zákon č. 379/2005 Sb., o opatřeních k ochraně před škodami způsobenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami a o změně souvisejících zákonů, a zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů).
b) Vedoucí provozoven odpovídá:
za vedení dokumentace o školení, zácviku a přezkušování zaměstnanců jimi řízených provozoven; je povinen nepřipustit, aby práci prováděli ti zaměstnanci, kteří nebyli proškoleni, zacvičeni a přezkoušeni, dále odpovídá za organizování úvodních a opakovacích školení BOZP.
c) Závodní lomů odpovídá:
za vydání osnovy školení BOZP pro jimi řízené provozovny.
d) Bezpečnostní technik odpovídá:
za kontrolu plnění této směrnice, za vydání osnovy školení pro zaměstnance ředitelstvím organizace, za vedení dokumentace o školení a přezkoušení vedoucích provozoven, směnových techniků, mistrů, předáků určených k prohlídkám pracovišť, provozních inženýrů.
NahoruPopis jednotlivých školení
Úvodní školení BOZP:
Úvodní školení BOZP musí být provedeno před započetím prací při nástupu do pracovního poměru a při každém přeřazení na jinou práci nebo na jinou provozovnu. Nedílnou součástí úvodního školení musí být praktické zaučení k výkonu jednotlivých prací a obsluze určených strojů a zařízení.
Obsahem úvodního školení BOZP je seznámení s hlavními zásadami bezpečnosti, ochrany a hygieny práce, jakož i s provozní dokumentací (hlavně technologickými a pracovními postupy, pokyny pro obsluhu a údržbu), Havarijním plánem, Dopravním řádem, vnitropodnikovými předpisy na úseku BOZP a poskytováním první pomoci. Na závěr školení je povinen školitel ověřit alespoň ústní formou, že školený probíraným tématům porozuměl a pochopil je.
Osnova školení pro zaměstnance provozoven je uvedena dále, každý závodní lomu je povinen tuto osnovu přizpůsobit místním pracovním podmínkám a pracovnímu zařazení školeného zaměstnance.
Dokladem o provedeném školení a o ověření znalostí ústní zkouškou je u zaměstnanců provozoven zápis v zápisníku bezpečnosti práce. Školení zaměstnanců ředitelství je dokladováno na záznamních listech, které jsou založeny v jejich osobních spisech. V obou případech musí být v zápise o školení BOZP uveden výčet probraných témat, datum školení, jména a podpisy školitele i školených.
Doba úvodního školení BOZP musí být u nově přijatých zaměstnanců provozoven, kteří dosud nepracovali při dobývacích pracích na povrchu nebo kteří takovou práci přerušili na dobu delší než 2 roky, nejméně 8 hodin.
Školení může provádět pouze osoba, která:
-
se podrobila přezkoušení příslušného OBÚ jako závodní lomu, vedoucí pracovník nebo bezpečnostní technik nebo
-
absolvovala školení a přezkoušení v organizaci jako pracovník technického dozoru.
Za provedení úvodního školení a jeho řádnou dokumentaci odpovídá vedoucí provozovny, u zaměstnanců ředitelství pak vedoucí příslušného střediska.
NahoruOsnova školení zaměstnanců provozoven
Práva a povinnosti zaměstnanců podle zákoníku práce, zákon č. 262/2006 Sb., ve znění zákonů č. 585/2006 Sb., 181/2007 Sb., 261/2007 Sb., 296/2007 Sb., 362/2007 Sb., 357/2007 Sb., 116/2008 Sb., 121/2008 Sb., 126/2008 Sb.
Seznámení s vyhláškou ČBÚ č. 26/1989 Sb., o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a bezpečnosti provozu při hornické činnosti a při činnosti prováděné hornickým způsobem na povrchu, ve znění vyhlášek č. 340/1992 Sb., 8/1994 Sb., 236/1998 Sb., 434/2000 Sb., 142/2004 Sb. a 298/2005 Sb.,
a vyhláškou č. 51/1989 Sb. o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a bezpečnosti provozu při úpravě a zušlechťování nerostů, ve znění vyhlášek č. 340/1992 Sb., 9/1994 Sb., 237/1998 Sb., 434/2000 Sb., 143/2004 Sb. a 298/2005 Sb.,
Seznámení s vybranými ustanoveními zákona ČNR č. 61/1988 Sb. o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů
Seznámení s vyhláškou ČBÚ č. 72/1988 Sb., o používání výbušnin, a č. 99/1995 Sb., o skladování výbušnin – vybraná ustanovení (zaměřeno na novelu vyhlášky č. 72/1988 Sb., provedenou vyhláškami č. 173/1992 Sb., 340/1992 Sb., 99/1995 Sb., 341/2001 Sb., 338/2004 Sb. a 298/2005 Sb., na § 1, odst. 24, 25, 27 a § 61 odst. 1 vyhlášky č. 199/2006 Sb.
Dále na novelu vyhlášky č. 99/1995 Sb., provedenou vyhláškou č. 342/2001 Sb. a č. 200/2006 Sb.).
Technologické postupy, které platí na provozovně pro konkrétní činnosti.
Práce u strojů, seznámení s pravidly pro obsluhu, údržbu a opravy strojů, s provozními pokyny pro jednotlivá zařízení.
Seznámení s rozhodnutími orgánů státního odborného dozoru ve vztahu k vykonávané práci, pokud nebyla zapracována do provozní dokumentace.
Obsluha elektrických zařízení – informace a seznámení s vybranými ustanoveními vyhlášky č. 74/2002 Sb., o vyhrazených elektrických zařízeních, a vyhláškou č. 75/2002 Sb., o bezpečnosti provozu elektrických technických zařízení používaných při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem, ve které jsou stanoveny požadavky k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu (dále jen "bezpečnost práce a provozu“) včetně bezpečnosti provozu elektrických technických zařízení (dále jen "elektrické zařízení“) používaných při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem a při pracích s těmito činnostmi souvisejícími. Vyhláška dále stanoví požadavky kladené na kvalifikaci a odbornou způsobilost pracovníků, kteří vykonávají činnost na elektrickém zařízení nebo jej obsluhují.
Dopravní řád – § 146 až 156 vyhlášky č. 26/1989 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Havarijní plán – viz § 18 a) až e) vyhlášky č. 26/1989 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Bezpečnost práce při těžbě z vody a vodní dopravě, předpisy Státní plavební správy, Řád plavební bezpečnosti.
Vyhláška ČBÚ č. 73/1994 Sb., o zajištění bezpečnosti práce a provozu u skladovacích zařízení sypkých hmot – vybraná ustanovení. Podle § 24 zrušuje se vyhláška Českého úřadu bezpečnosti práce č. 22/1976 Sb., o zajištění bezpečnosti práce u stabilních zásobníků na sypké hmoty. Tato vyhláška již neplatí pro provádění hornické činnosti nebo činnosti prováděné hornickým způsobem.
Používání OOPP – podle vnitřního předpisu.
Provádění lékařských prohlídek – podle vnitřního předpisu.
Pracovní úraz, nemoc z povolání – hlášení, evidence, registrace, odškodňování – podle nařízení vlády č. 494/2001 Sb., kterým se stanoví způsob evidence, hlášení a zasílání záznamu o úrazu, vzor záznamu o úrazu a okruh orgánů a institucí, kterým se ohlašuje pracovní úraz a zasílá záznam o úrazu, a vnitřního předpisu.
Hlášení provozních nehod (havárií) – výtah z příslušné vyhlášky ČBÚ (vyhláška č. 447/2002 Sb. ze dne 16. října 2002, o hlášení závažných událostí a nebezpečných stavů, závažných provozních nehod (havárií), závažných pracovních úrazů a poruch technických zařízení).
Další podnikové příkazy, směrnice, informace a poučné listy, týkající se zajištění bezpečnosti a hygieny práce.
Zásady o pracovních podmínkách žen a mladistvých vyplývající ze zákoníku práce a vyhlášky č. 288/2003 Sb., kterou se stanoví práce a pracoviště, které jsou zakázány těhotným ženám, kojícím ženám, matkám do konce devátého měsíce po porodu a mladistvým, a podmínky, za nichž mohou mladiství výjimečně tyto práce konat z důvodu přípravy na povolání
První pomoc při úrazech.
Ověření znalostí.
NahoruOsnova školení zaměstnanců ředitelství:
Práva a povinnosti zaměstnanců podle zákoníku práce (zákon č. 262/2006 Sb., ve znění zákonů č. 585/2006 Sb., 181/2007 Sb., 261/2007 Sb., 296/2007 Sb., 362/2007 Sb., 357/2007 Sb., 116/2008 Sb., 121/2008 Sb., 126/2008 Sb. – § 106 práva a povinnosti zaměstnance).
Používání OOPP – podle vnitřního předpisu.
Provádění lékařských prohlídek – podle vnitřního předpisu.
Pracovní úraz, nemoc z povolání – hlášení, evidence, registrace, odškodňování – podle nařízení vlády č. 494/2001 Sb., kterým se stanoví způsob evidence, hlášení a zasílání záznamu o úrazu, vzor záznamu o úrazu a okruh orgánů a institucí, kterým se ohlašuje pracovní úraz a zasílá záznam o úrazu, a vnitřního předpisu.
Práce zakázané ženám, těhotným ženám a mladistvým – vyhláška č. 288/2003 Sb., kterou se stanoví práce a pracoviště, které jsou zakázány těhotným ženám, kojícím ženám, matkám do konce devátého měsíce po porodu a mladistvým, a podmínky, za nichž mohou mladiství výjimečně tyto práce konat z důvodu přípravy na povolání
Obsluha elektrických zařízení, obsluha vybavení pracoviště – ? – informace a seznámení s vybranými ustanoveními vyhlášky č. 74/2002 Sb., o vyhrazených elektrických zařízeních, a vyhláškou č. 75/2002 Sb., o bezpečnosti provozu elektrických technických zařízení používaných při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem, ve které jsou stanoveny požadavky k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu (dále jen "bezpečnost práce a provozu“) včetně bezpečnosti provozu elektrických technických zařízení (dále jen "elektrické zařízení“) používaných při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem a při pracích s těmito činnostmi souvisejícími. Vyhláška dále stanoví požadavky kladené na kvalifikaci a odbornou způsobilost pracovníků, kteří vykonávají činnost na elektrickém zařízení nebo jej obsluhují.
Ověření znalostí.
NahoruZaučovací doba a přezkušování
Bezprostředně po úvodním školení musí být každý zaměstnanec zařazen v rámci zaučovací doby na praktický zácvik k výkonu jednotlivých prací a obsluze určených strojů a zařízení pod dohledem zkušeného zaměstnance.
Zaučovací doba:
nově přijatí zaměstnanci, kteří dosud nepracovali při dobývacích pracích na povrchu nebo kteří takovou práci přerušili na dobu delší než 2 roky – zaučovací doba 5 pracovních dnů,
zaměstnanci, kteří jsou převedeni v rámci provozovny nebo v rámci společnosti na jinou práci – zaučovací doba 1 až 3 pracovní dny,
zaměstnanci administrativních činností – zaučovací doba se nestanovuje.
O zaučení bude proveden záznam do zápisníku bezpečnosti práce, který bude obsahovat určení pracoviště, dobu zácviku, jméno zaměstnance, pod jehož dozorem bude zácvik prováděn, včetně jeho podpisu a podpis zacvičovaného zaměstnance.
Na závěr zaučovací doby provede vedoucí provozovny, případně mistr ověření znalostí a prověření správných pracovních postupů u zaškolovaného zaměstnance. O zaučení provede vedoucí provozovny zápis do zápisníku bezpečnosti práce, který musí obsahovat údaje o délce zaučovací doby, datum přezkoušení, záznam o ústním ověření znalostí a prověření správných pracovních postupů, jména a podpisy zaučovaného zaměstnance, osoby, pod jejíž dohledem byla zaučovací doba vykonána, a vedoucího provozovny.
Ověření znalostí v jednotlivých profesích provádějí profesně zaměřené subjekty.
NahoruOpakovací školení BOZP
U všech profesí na provozovnách musí být opakovací školení provedeno vždy 1 × za rok. Rozsah školení, způsob provedení školení a dokladování je totožný s úvodním školením.
Zaměstnanci ředitelství musejí být opakovaně školeni min. 1 × za rok; rozsah školení i způsob dokladování je totožný s úvodním školením.
Za provedení opakovacího školení a jeho řádnou dokumentaci odpovídá vedoucí provozovny, u zaměstnanců ředitelství pak vedoucí příslušného střediska.
Vedoucí zaměstnanci:
Závodní lomů, projektanti, bezpečnostní technici, technický dozor, se podrobují ověření znalostí BOZP u příslušného báňského úřadu po vykonání potřebné praxe a ve lhůtách stanovených právním předpisem – vyhláška č. 298/2005 Sb., o požadavcích na odbornou kvalifikaci a odbornou způsobilost při hornické činnosti nebo činnosti prováděné hornickým způsobem a o změně některých právních předpisů, ve znění vyhlášky č. 240/2006 Sb.
Ostatní vedoucí zaměstnanci – vedoucí provozoven, směnoví technici, mistři, předáci určení k prohlídkám pracovišť, provozní inženýři – se podrobují ověření znalostí BOZP před zkušební komisí jmenovanou ředitelem 1 × za 3 roky.
Doklady o ověření znalostí vedoucích zaměstnanců jsou zakládány v osobních spisech.
NahoruÚkoly vedoucího provozovny při provádění školení o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a další související úkoly
Seznámit nově přijatého zaměstnance s pracovním postupem na pracovišti, kde bude pracovat, zejména pak:
-
s příslušnými částmi báňských předpisů, které se budou týkat jeho zařazení, a technologickými postupy pro určenou práci,
-
s pracovními postupy pro určenou práci,
-
s dopravním řádem,
-
s pokyny pro obsluhu, údržbu a opravy strojů a el. zařízení,
-
s udělenými odchylkami,
-
s příkazy a směrnicemi organizace k zajištění bezpečnosti práce.
Provést seznámení s havarijním plánem provozovny.
Provést seznámení s technologickými postupy pro trhací práce, technickými projekty odstřelů, zvláště zdůraznit význam výstražných signálů, ukrytí a uposlechnutí pokynů hlídek.
Seznámit nově přijaté zaměstnance se směrnicí pro poskytování osobních ochranných pracovních prostředků a mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků, zejména s povinností jejich používání a řádného zacházení s nimi.
Informovat nově přijaté zaměstnance o provádění lékařských preventivních prohlídek.
Nově přijaté zaměstnance instruovat o způsobech poskytování první pomoci, zejména zastavování krvácení, ošetření zlomenin, ošetření popálenin a jak si počínat při úrazu el. proudem. Využít vlastních znalostí, použití propagačních brožur nebo nástěnných tabulek první pomoci nebo zajistit ve spolupráci s pracovníky Českého červeného kříže.
Informovat zaměstnance o využívání sociálního a hygienického zařízení a o povinnostech udržování čistoty.
Po provedeném teoretickém školení nově přijatého zaměstnance seznámit s celým provozem, zejména jej upozornit, kam nesmí vstupovat za provozu strojů a zařízení. Znalosti z výše uvedených ustanovení budou ověřeny ústní zkouškou.
Písemně určit odpovědnou osobu, která v zaučovací době bude zaučovat nově přijatého zaměstnance.
O školení i zaučovací době včetně uvedení osoby, pod jejímž dohledem zaučovací doba probíhala, musí být učiněn záznam v Zápisníku bezpečnosti práce, který musí obsahovat osnovu školení (výčet probraných témat), datum školení, záznam o ověření znalostí, podpis školeného, jméno a podpis školitele.
Pro školení zaměstnanců krátkodobě přemístěných na jiné pracoviště platí stejné zásady. Zápis o tomto školení musí být rovněž zapsán do Zápisníku bezpečnosti každého zaměstnance, který je na jiné pracoviště přemístěn. Zápis musí být datován a podepsán školeným zaměstnancem a školitelem.
Zaměstnanci montáží a jiných nestandardních činností musejí být vždy předem poučeni o způsobech práce, technologických a pracovních postupech, používání ochranných pomůcek a hygienických a ochranných zařízení. Zároveň musejí být seznámeni s podmínkami, se kterými se setkají na nových pracovištích, kde tyto činnosti budou vykonávat, v návaznosti na tamní výrobní procesy. Pracovní postupy musejí být předem vypracovány a uloženy u vedoucího provozovny k nahlédnutí kontrolním orgánům.
Zajištění požadavků na pracoviště a pracovní prostředí – obecně
Zaměstnavatel je povinen zajistit, aby pracoviště byla prostorově a konstrukčně uspořádána a vybavena tak, aby pracovní podmínky pro zaměstnance z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci odpovídaly bezpečnostním a hygienickým požadavkům na pracovní prostředí a pracoviště.
Zajištění požadavků na pracoviště a pracovní prostředí na staveništi
Zaměstnavatel, který provádí jako zhotovitel stavební, montážní, stavebně montážní nebo udržovací práce pro jinou fyzickou nebo právnickou osobu na jejím pracovišti, zajistí v součinnosti s touto osobou vybavení pracoviště pro bezpečný výkon práce. Práce mohou být zahájeny pouze tehdy, pokud je pracoviště náležitě zajištěno a vybaveno.
Zajištění požadavků na výrobní a pracovní prostředky a zařízení
Zaměstnavatel je povinen zajistit, aby stroje, technická zařízení, dopravní prostředky a nářadí byly z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci vhodné pro práci, při které budou používány.
Zajištění požadavků na organizaci práce a pracovní postupy
Zaměstnavatel je povinen organizovat práci a stanovit pracovní postupy tak, aby byly dodržovány zásady bezpečného chování na pracovišti.
Zajištění bezpečnostních značek, značení a signálů
Na pracovištích, na kterých jsou vykonávány práce, při nichž může dojít k poškození zdraví, je zaměstnavatel povinen umístit bezpečnostní značky a značení a zavést signály, které poskytují informace nebo instrukce týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, a seznámit s nimi zaměstnance. Bezpečnostní značky, značení a signály mohou být zejména obrazové, zvukové nebo světelné.
Uvedené povinnosti jsou stanoveny zákonem č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci), ve znění zákonů č. 362/2007 Sb. a 189/2008 Sb.
Zaměstnanci dodavatelských firem
Plní-li na jednom pracovišti úkoly zaměstnanci dvou a více zaměstnavatelů, jsou zaměstnavatelé povinni vzájemně se písemně informovat o rizicích a přijatých opatřeních k ochraně před jejich působením, která se týkají výkonu práce a pracoviště, a spolupracovat při zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci pro všechny zaměstnance na pracovišti. Na základě písemné dohody zúčastněných zaměstnavatelů touto dohodou pověřený zaměstnavatel koordinuje provádění opatření k ochraně bezpečnosti a zdraví zaměstnanců a postupy k jejich zajištění.
Pracovníci dodavatelských organizací musejí být seznámeni:
-
s vyhláškami ČBÚ č. 26/1989 Sb. a č. 51/1989 Sb.,
-
s havarijním plánem provozovny,
-
provozní dokumentací provozovny,
-
s nařízením vlády č. 494/2001 Sb., kterým se stanoví způsob evidence, hlášení a zasílání záznamu o úrazu, vzor záznamu o úrazu a okruh orgánů a institucí, kterým se ohlašuje pracovní úraz a zasílá záznam o úrazu,
-
s používáním osobních ochranných pracovních prostředků. V případě, že nejsou vybaveni ochrannými pomůckami, zejména přilbou, zajistí organizace zapůjčení,
-
s dodržováním hygienických předpisů, udržování hygienických a sociálních zařízení v pořádku,
-
s používáním pouze vyhrazených přístupových cest,
-
s významem signálů při provádění trhacích prací, včetně určení úkrytů a respektování pokynů hlídek,
-
s povinností hlásit na pracovišti, které jim bylo přiděleno, závady, které by mohly ohrozit životy jejich nebo jiných osob,
-
se zákazem vstupu na jiná pracoviště, než která jim byla přidělena, s výjimkou nouze,
-
se zákazem požívání a donášky alkoholických nápojů a jiných návykových látek v objektech a pracovištích.
Předání instrukcí cizí organizaci proveďte písemně s tím, že tyto spisy budou po ukončení a předání prací vráceny provozovně.
Písemným předáním a provedeným školením, o kterém bude sepsán záznam, nekončí odpovědnost organizace, ale musí být zabezpečena kontrola, zda jsou dodržovány horní a bezpečnostní předpisy zaměstnanci cizí organizace a v případě zjištění porušení předpisů musí zaměstnanec, který toto zjistí, ihned zakročit u vedoucího skupiny nebo předáka.
Zaměstnancům je s výjimkou stavu nouze zakázáno provádět svévolně jiné práce, než které jim byly přikázány nebo povoleny. Zaměstnanci nesmějí vstupovat do ohrožených míst a zdržovat se v nich.
Při každé práci, kterou provádějí zaměstnanci dodavatelské organizace, musejí být dodržovány uvedené bezpečnostní předpisy a podnikové normy.
NahoruVýtah z některých právních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci pro potřeby školení o BOZP
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů se zaměřením na bezpečnost a ochranu zdraví při práci a na předcházení ohrožení života a zdraví při práci
Práva a povinnosti zaměstnavatele
Zaměstnavatel je povinen zajistit bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnanců při práci s ohledem na rizika možného ohrožení jejich života a zdraví, která se týkají výkonu práce (dále jen "rizika“).
Péče o bezpečnost a ochranu zdraví při práci uložená zaměstnavateli podle předchozího odstavce nebo zvláštními právními předpisy je nedílnou a rovnocennou součástí pracovních povinností vedoucích zaměstnanců na všech stupních řízení v rozsahu pracovních míst, která zastávají, viz § 102, 103, 104, 105 a 106 ZP.