2.2.43
Společenská odpovědnost firem – kapitola. 5 - Odpovědnost vedení
Ing. Monika Becková
Kapitola 5 má čtyři relativně samostatné ucelené části, stanovující požadavky na prokazování angažovanosti a aktivity vedení, dále upřesňující požadavky na politiku společenské odpovědnosti, cíle, programy a projekty společenské odpovědnosti, na proces identifikace a plnění požadavků právních předpisů i mezinárodních standardů, a konečně na jmenování představitele vedení pro společenskou odpovědnost.
Nahoru1. "Angažovanost a aktivita vedení" (čl. 5.1 normy)
V souladu s normou musí být vrcholový management nejen angažovaný v systému managementu společenské odpovědnosti, musí o své angažovanosti a aktivitě také poskytovat důkazy prostřednictvím minimálně povinných prvků normy v oblasti odpovědnosti vedení.
K nim patří:
-
přijatá (dokumentovaná) politika společenské odpovědnosti;
-
zformulované (dokumentované) cíle včetně měřitelných ukazatelů společenské odpovědnosti a jejich plnění;
-
stanovení příslušných pravomocí a odpovědností;
-
pravidelné přezkoumávání systému managementu společenské odpovědnosti;
-
zajištění vhodných způsobů interní a externí komunikace;
-
poskytování zdrojů potřebných pro zabezpečení fungování systému managementu;
-
dokladování dodržování mezinárodních standardů a právních požadavků.
Opět, stejně jako na příkladu požadavků ve čl. 4.1, se nám tyto požadavky dále rozpadají do konkrétních upřesnění v dalších navazujících článcích této kapitoly.
Nahoru2. "Politika společenské odpovědnosti" (čl. 5.2 normy)
Ustanovení tohoto článku se příliš neliší od požadavků na politiku kvality ve smyslu ISO 9001. Vrcholové vedení musí zajistit, aby politika společenské odpovědnosti splňovala následující požadavky:
-
byla dokumentovaná;
-
byla v souladu s vizí a strategickými záměry vedení;
-
obsahovala závazek neustálého zlepšování;
-
byla komunikována v celé organizaci;
-
byla veřejně dostupná;
-
byla pravidelně přezkoumávána a aktualizována.
Na rozdíl od politiky ochrany životního prostředí (ISO 14001) či bezpečnosti práce (OHSAS 18001) není ve smyslu této normy (ČSN 01 0391) v politice nezbytný závazek souladu s požadavky právních a jiných předpisů, přes to, že je jim dále věnovaná velká pozornost.
Politika společenské odpovědnosti může být součástí integrované politiky vedení (ve smyslu integrovaného systému řízení), nebo samostatná, obsahově se musí řídit výše uvedeným.
Další podrobnosti k obsahu politiky uvádí také informativní příloha normy A.2 (nicméně, konkrétní příklad znění politiky tam nenajdeme).
Nahoru3. "Plánování" (čl. 5.3 normy)
Tento článek je opět jistou kompilací kapitoly 5 normy ISO 9001, jedná se zde o cíle a představitele vedení, a čl. 4.3 normy ISO 14001 (OHSAS), ve smyslu požadavků na rozpracování cílů do programů, a s důrazem na požadavky právních a jiných předpisů.
Nahoru"Cíle, programy a projekty" (čl. 5.3.1 normy):
Organizace musí (stejně jako v ISO 9001 apod.) vytvářet, implementovat a udržovat cíle společenské odpovědnosti. Vrcholové vedení musí zajistit, aby cíle v oblasti společenské odpovědnosti splňovaly následující požadavky:
-
byly dokumentované;
-
byly zpracovány pro příslušné funkce a úrovně v rámci organizace;
-
byly měřitelné;
-
byly v souladu s politikou společenské odpovědnosti;
-
respektovaly požadavky právních předpisů;
-
odrážely technologické možnosti, finanční, provozní a podnikatelské požadavky a názory a potřeby příslušných zainteresovaných stran.
Ani v případě společenské odpovědnosti rozhodně nebude chybou držet se při stanovování cílů zavedeného pravidla známého z managementu kvality jako "SMART": "Specific" (konkrétní), "Measurable" (měřitelný), "Agreed" (odsouhlasený), "Realistic" (realistický) a "Timely" (definovaný v čase).
Příklady cílů v oblasti společenské odpovědnosti:
-
snižování spotřeby materiálů, energií;
-
snižování produkce odpadů;
-
snižování emisí;
-
vytváření benefitů pro zaměstnance;
-
komunikace s pracovníky (diskuze, vytvoření systému pro podání podnětů);
-
rozvoj lidských zdrojů (další vzdělávání, rekvalifikace, plány osobního rozvoje);
-
rozmanitost na pracovišti, flexibilní práce;
-
podpora odcházejících zaměstnanců;
-
podpora žen na mateřské dovolené;
-
zvyšování úrovně BOZP nad zákonem požadované minimum.
Kromě toho je zde, stejně jako v případě ISO 14001 (OHSAS), požadováno zpracování programů (nebo projektů) pro dosažení jednotlivých cílů. Tyto programy (projekty) musí:
-
obsahovat měřitelné cíle;
-
obsahovat odpovědnosti, pravomoci, termíny;
-
stanovovat potřebné zdroje;
-
být v pravidelných a plánovaných intervalech přezkoumávány a podle potřeby aktualizovány.
Nahoru"Požadavky právních předpisů a jiné požadavky" (čl. 5.3.2 normy):
Organizace musí (stejně jako v ISO 14001 nebo OHSAS) vytvářet, implementovat a udržovat postupy k identifikaci a zajištění přístupu k relevantním požadavkům právních předpisů týkajících se společenské odpovědnosti.
Vrcholové vedení musí zajistit, aby v této oblasti byly splněny následující požadavky:
-
zajištění přístupu k právním předpisům v aktuálním znění (z důvěryhodného zdroje!);
-
zajištění identifikace těch předpisů, které se na organizaci a systém managementu společenské odpovědnosti vztahují (tedy přezkoumání rozsahu);
-
zajištění, aby aplikovatelné požadavky právních předpisů (případně jiných požadavků) byly brány v úvahu při vytváření, implementaci a udržování systému managementu společenské odpovědnosti;
-
sdělování příslušných informací o požadavcích právních předpisů a o jiných požadavcích osobám řízeným organizací a dalším příslušným zainteresovaným stranám;
-
zajištění souladu s požadavky zákonů a předpisů ve všech oblastech, ve kterých organizace provádí své činnosti;
-
pravidelné hodnocení souladu s požadavky;
-
identifikace právních zájmů zainteresovaných stran;
-
průběžná aktualizace všech souvisejících informací.
Zde mají výhodu organizace, které jsou zvyklé na požadavek identifikace právních předpisů včetně hodnocení souladu z oblasti ISO 14001 nebo OHSAS 18001. V zásadě pouze tři dílčí požadavky tento základ rozšiřují. Je to požadavek na "fungování v rámci zamýšleného a relevantního právního rámce", "identifikace právních zájmů zainteresovaných stran", a "informace o…