dnes je 27.12.2024

Input:

Řidiči silničních vozidel pro nákladní nebo osobní dopravu - kvalifikace a školení

24.12.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer

7.2.4
Řidiči silničních vozidel pro nákladní nebo osobní dopravu – kvalifikace a školení

Úřad pro publikace

PŘEHLED DOKUMENTU:

Směrnice (EU) 2022/2561 o výchozí kvalifikaci a pravidelném školení řidičů některých silničních vozidel pro nákladní nebo osobní dopravu (kodifikované znění)

CO JE CÍLEM TÉTO SMĚRNICE?

Směrnice (EU) 2022/2561  kodifikuje  pravidla  Evropské unie  (EU) pro zlepšení bezpečnosti silničního provozu a řidičů stanovením minimálních norem odborné přípravy pro profesionální řidiče, které vyžadují, aby měli výchozí kvalifikaci a podstupovali pravidelná školení.

KLÍČOVÉ BODY

Tato  směrnice :

  • se vztahuje na státní příslušníky EU a na jednotlivce ze zemí mimo EU, kteří řídí pro společnost se sídlem v  členském státě  EU a používají vozidla:

    • s maximální dostupnou přípustnou hmotností přesahující 3 500 kg, která jsou určená k přepravě nejvýše osmi cestujících a která mohou být doplněna o přívěs nebo návěs (řidičské oprávnění skupiny C),

    • která jsou určena k přepravě více než osmi cestujících a řidiče a mohou být doplněna o přívěs (řidičské oprávnění skupiny C),

  • se nevztahuje na řidiče vozidel:

    • s maximální rychlostí 45 km/h,

    • která jsou provozována ozbrojenými silami, civilní obranou a silami odpovědnými za udržování veřejného pořádku nebo požárními sbory a zdravotnickými záchrannými službami v rámci jim svěřených úkolů,

    • podrobovaných silničním jízdním zkouškám pro účely technického vývoje, opravy nebo údržby, a řidiče nových nebo přestavěných vozidel, která ještě nebyla uvedena do provozu,

    • spadajících do skupiny D a řízených bez cestujících pracovníky údržby,

    • používaných za mimořádných okolností, při záchranných akcích, k neobchodní přepravě humanitární pomoci, pro výuku řízení a řidičské zkoušky osob nebo k neobchodní přepravě zboží a cestujících,

    • přepravujících materiál, vybavení nebo stroje, které řidiči potřebují k výkonu práce,

    • využívaných ve venkovských oblastech pro zásobování vlastního podniku řidiče, nepoužívaných k přepravním službám a jejichž používání je příležitostné a nemá vliv na bezpečnost silničního provozu,

    • používaných zemědělskými, zahradnickými, lesnickými, chovatelskými nebo rybolovnými podniky.

Kvalifikace a školení

Výchozí kvalifikace:

  • se skládá z:

    • návštěvy kurzu o délce 280 hodin včetně 20 hodin osobního řízení, přičemž následuje písemná nebo ústní zkouška,

    • zrychleného školení o délce výuky 140 hodin včetně 10 hodin osobního řízení a písemné nebo ústní zkoušky, nebo

    • nulové účasti na kurzu a z teoretické zkoušky trvající alespoň čtyři hodiny a dvou praktických zkoušek řízení,

  • vyžaduje důkladnou znalost podrobného seznamu témat uvedených v oddílu I příloze I – sem spadá optimalizace spotřeby pohonných hmot a předvídání a posuzování rizik v provozu a přizpůsobení se jim za účelem zajištění bezpečnosti cestujících a znalostí příslušných nařízení,

  • není nutné pro řidiče s oprávněním skupiny D vydaným nejpozději do 9. září 2008 nebo oprávněním skupiny C vydaném nejpozději do 9. září 2009 ("původní národní předpisy"),

  • umožňuje řidičům, kteří mohou přepravovat zboží nebo cestující, rozšířit tuto skupinu na jinou skupinu, aniž by museli opakovat společné části výchozí kvalifikace,

  • poskytuje úspěšným žadatelům osvědčení odborné způsobilosti (dále jen "osvědčení"), které je vzájemně uznáváno v celé EU.

Osvědčení mohou získat řidiči ve věku 18, 21 nebo 23 let, v závislosti na

Nahrávám...
Nahrávám...