7.2.4
Řidiči silničních vozidel pro nákladní nebo osobní dopravu – kvalifikace a školení
Úřad pro publikace
NahoruPŘEHLED DOKUMENTU:
Směrnice (EU) 2022/2561 o výchozí kvalifikaci a pravidelném školení řidičů některých silničních vozidel pro nákladní nebo osobní dopravu (kodifikované znění)
NahoruCO JE CÍLEM TÉTO SMĚRNICE?
Směrnice (EU) 2022/2561 kodifikuje pravidla Evropské unie (EU) pro zlepšení bezpečnosti silničního provozu a řidičů stanovením minimálních norem odborné přípravy pro profesionální řidiče, které vyžadují, aby měli výchozí kvalifikaci a podstupovali pravidelná školení.
NahoruKLÍČOVÉ BODY
Tato směrnice :
-
se vztahuje na státní příslušníky EU a na jednotlivce ze zemí mimo EU, kteří řídí pro společnost se sídlem v členském státě EU a používají vozidla:
-
s maximální dostupnou přípustnou hmotností přesahující 3 500 kg, která jsou určená k přepravě nejvýše osmi cestujících a která mohou být doplněna o přívěs nebo návěs (řidičské oprávnění skupiny C),
-
která jsou určena k přepravě více než osmi cestujících a řidiče a mohou být doplněna o přívěs (řidičské oprávnění skupiny C),
-
se nevztahuje na řidiče vozidel:
-
s maximální rychlostí 45 km/h,
-
která jsou provozována ozbrojenými silami, civilní obranou a silami odpovědnými za udržování veřejného pořádku nebo požárními sbory a zdravotnickými záchrannými službami v rámci jim svěřených úkolů,
-
podrobovaných silničním jízdním zkouškám pro účely technického vývoje, opravy nebo údržby, a řidiče nových nebo přestavěných vozidel, která ještě nebyla uvedena do provozu,
-
spadajících do skupiny D a řízených bez cestujících pracovníky údržby,
-
používaných za mimořádných okolností, při záchranných akcích, k neobchodní přepravě humanitární pomoci, pro výuku řízení a řidičské zkoušky osob nebo k neobchodní přepravě zboží a cestujících,
-
přepravujících materiál, vybavení nebo stroje, které řidiči potřebují k výkonu práce,
-
využívaných ve venkovských oblastech pro zásobování vlastního podniku řidiče, nepoužívaných k přepravním službám a jejichž používání je příležitostné a nemá vliv na bezpečnost silničního provozu,
-
používaných zemědělskými, zahradnickými, lesnickými, chovatelskými nebo rybolovnými podniky.
Kvalifikace a školení
Výchozí kvalifikace:
-
se skládá z:
-
návštěvy kurzu o délce 280 hodin včetně 20 hodin osobního řízení, přičemž následuje písemná nebo ústní zkouška,
-
zrychleného školení o délce výuky 140 hodin včetně 10 hodin osobního řízení a písemné nebo ústní zkoušky, nebo
-
nulové účasti na kurzu a z teoretické zkoušky trvající alespoň čtyři hodiny a dvou praktických zkoušek řízení,
-
vyžaduje důkladnou znalost podrobného seznamu témat uvedených v oddílu I příloze I – sem spadá optimalizace spotřeby pohonných hmot a předvídání a posuzování rizik v provozu a přizpůsobení se jim za účelem zajištění bezpečnosti cestujících a znalostí příslušných nařízení,
-
není nutné pro řidiče s oprávněním skupiny D vydaným nejpozději do 9. září 2008 nebo oprávněním skupiny C vydaném nejpozději do 9. září 2009 ("původní národní předpisy"),
-
umožňuje řidičům, kteří mohou přepravovat zboží nebo cestující, rozšířit tuto skupinu na jinou skupinu, aniž by museli opakovat společné části výchozí kvalifikace,
-
poskytuje úspěšným žadatelům osvědčení odborné způsobilosti (dále jen "osvědčení"), které je vzájemně uznáváno v celé EU.
Osvědčení mohou získat řidiči ve věku 18, 21 nebo 23 let, v závislosti na…