2.2.76
Příklady k revizi normy ISO 9001:2015 – určení rozsahu
Ing. Monika Becková
Čl. 4 Kontext organizace
Odst. 4.3 Určení rozsahu systému managementu kvality
Požadavek normy:
Organizace musí:
Na základě toho vymezit rozsah QMS.
Při určování rozsahu QMS musí organizace zvážit:
-
externí a interní aspekty (viz např. registr aspektů);
-
požadavky relevantních zainteresovaných stran (viz např. registr zainteresovaných stran);
-
produkty a služby, které vyrábí a/nebo poskytuje.
Příklady určení rozsahu:
Rozsah systému managementu kvality = smí zahrnovat celou organizaci, specifické a identifikované funkce, útvary organizace nebo jednu nebo více funkcí v rámci skupiny organizací.
Rozsah tedy může zahrnovat například následující varianty:
-
celá organizace bez výjimky, všechny útvary, všechny procesy
-
celá organizace, všechny útvary, všechny procesy vyjma procesu návrh a vývoj
-
celá organizace, všechny útvary, všechny procesy vyjma procesu řízení monitorovacích a měřicích zařízení
-
ředitelství a vybraná skupina poboček
-
ředitelství a jedna pobočka
-
jedno přesně vymezené pracoviště v rámci organizační struktury
Je ale třeba mít na paměti, že vymezením systému managementu kvality na část firmy se nezbavujeme odpovědnosti za aplikace všech relevantních požadavků normy ISO 9001. Jinými slovy, při certifikačním auditu budeme muset předvést praktické plnění všech požadavků normy, byť na omezené části naší firmy. Nelze například použít argument, že požadavky na lidské zdroje nejsou aplikovány, protože personalistka "sedí" v útvaru HR, který jsme stanovili mimo rozsah systému managementu kvality.
Důležitý je v této souvislosti také nově formulovaný požadavek týkající se (ne)možnosti vyloučení některých článků: pokud lze jakýkoli požadavek normy aplikovat, pak být aplikován musí.
Příklad dokumentu: Vymezení rozsahu v úvodní části Příručky kvality
Pozn.: nová verze normy ISO 9001:2015 už nepoužívá, jak víme, termín "příručka kvality", požaduje pouze, aby byl rozsah k dispozici a byl udržován jako "dokumentovaná informace". Můžeme jej tedy určit a zároveň definovat navazující dokumenty jinou formou, například "Manuálem kvality", dokumentem nazvaným "Vymezení rozsahu QMS", či jakkoli jinak.
Na druhou stranu, máme-li funkční systém managementu kvality včetně stávající příručky, proč bychom si ji neponechali, pouze s doplněním nových požadavků resp. její aktualizací.
Příklad 1 rozsah bez omezení:
ÚVOD:
Příručka kvality je základním dokumentem organizace "AAA". Podává souhrnnou informaci o způsobu a procesech zajišťování systému managementu kvality. Dokumentuje shodu vykonávaných činností organizace "AAA" s požadavky normy ISO 9001, popisuje politiku a strategii organizace v oblasti kvality, dokumentuje pravidla, dle kterých jsou řízeny činnosti organizace - procesy, směrnice, pokyny a postupy, nebo na tato dokumentovaná pravidla odkazuje.
Příručka kvality zároveň slouží jako…