2.2.72
Příklady k revizi normy ISO 9001:2015 – určení procesů
Ing. Monika Becková
Čl. 4 Kontext organizace
Odst. 4.4 Systém managementu kvality a jeho procesy
Požadavek normy:
Organizace musí (ve stručnosti) určit:
-
procesy;
-
vstupy a výstupy;
-
posloupnost a vzájemné působení;
-
kritéria a metody včetně měření, příslušné ukazatele výkonnosti;
-
potřebné zdroje;
-
odpovědnosti a pravomoci;
-
rizika a příležitosti (na základě rozsahu QMS, interních a externích aspektů a požadavků zainteresovaných stran), a musí plánovat a implementovat vhodná opatření pro jejich řešení;
-
metody pro monitorování, měření a hodnocení procesů;
-
příležitosti pro zlepšování.
Příklady určení procesů a jejich vzájemných vazeb:
Proces = soubor vzájemně souvisejících nebo vzájemně působících činností, které přeměňují vstupy na výstupy (přičemž výstup z jednoho procesu je obecně vstupem do jiného navazujícího procesu).
Příklad dokumentu: Mapa procesu se slovním vymezením
Pozn.: dále uvedený výtah z dokumentované informace "Řízení procesů" představuje jednu z možností, jak výše uvedené požadavky v oblasti určení procesů definovat. Směrnice zahrnuje všechna ustanovení čl. 4.4 normy ISO 9001:2015, a to jednak formou mapy procesu, jednak slovní specifikací.
Pro zjednodušení je součástí směrnice výčet všech procesů v organizaci, ale podrobná slovní specifikace je uvedena jako příklad pouze pro jeden z nich – proces P 7 – "Doprava a logistika".
Příklad 1 dokumentovaná informace "Řízení procesů":
Účelem dokumentu je:
-
určení rozhodujících procesů potřebných pro systém managementu kvality ve společnosti "CCC s.r.o." a jejich vzájemné návaznosti;
-
stanovení plánů těchto procesů, v nichž jsou určeny vstupy, výstupy, řídicí metody, potřebné zdroje, způsob a kritéria monitorování a měření procesních kroků, jejich logické návaznosti, kriteria přijatelnosti s uvedením cíle kvality tak, aby bylo naplněno hlavní poslání společnosti, kterým je poskytování služeb a plnění potřeb a požadavků zákazníků;
-
stanovení zásad pro řízení procesů a jejich trvalého zlepšování.
Nahoru
Slovní specifikace procesu P7 – Doprava a logistika
Cíl procesu:
Cílem tohoto procesu je plynulé zajištění dopravy dle objednávek zákazníka, platných právních předpisů, technických norem, směrnic, pracovních postupů, dopravních a přepravních předpisů. Cílem procesu je zejména nakládka a doprava zboží ze skladu k zákazníkovi.
Vlastník procesu:
Oblast působnosti:
Vstupy procesu:
Výstupy procesu:
-
Nakládka zboží
-
Realizovaná přeprava
-
Faktura
-
Požadavky na zdroje
Návaznosti procesu
-
Tomuto procesu předcházejí činnosti procesů: P6, P8, P9
-
Na tento proces navazují činnosti procesů: P3, P8, P9
Potřebné zdroje:
-
Personální (řidiči, dispečer, disponent)
-
Technické (přepravní prostředky)
-
Informační a komunikační technologie (informační systém)
Činnosti:
Hlavní činnosti prováděné v rámci realizace procesu jsou:
-
Naplánování tras
-
Nakládka
-
Doprava
-
Vykládka
-
Vytěžování vozidel (využití zpátečních cest)
-
Monitoring prostředí (teplota)
-
Monitoring nákladů
-
Monitoring stavu vozidel
-
Dodržování předpisů (evidence doby řízení – AETR)
Dokumentace:
Činnosti, prováděné v rámci realizace tohoto procesu, jsou řízeny následujícími
dokumenty:
-
Příručka kvality
-
Dopravní řád
Záznamy:
O činnostech realizovaných…