2.2.122
Přehled změn a porovnání ČSN EN ISO 9001:2009 a nové verze ČSN EN ISO 9001:2016
Ing. Monika Becková
NahoruNejnovější trendy a propojení systémů řízení
Nutno poznamenat, že všechny ISO normy jsou pravidelně přezkoumávány (a to dokonce přibližně každých pět let), aby bylo možno rozhodnout, zda je nutná revize z hlediska aktuálnosti a použitelnosti standardu pro trh, či nikoli. V tomto smyslu také revize ČSN EN ISO 9001:2016 reaguje na nejnovější trendy (např. identifikací zainteresovaných stran, řízením rizik, posílením kontroly externích dodavatelů).
Norma je nově (díky společné struktuře) konečně zcela kompatibilní s jinými normami pro systémy řízení, jako je ISO 14001, ISO/IEC 27001, OHSAS 18001 (kterou právě nahradila zcela nová ISO 45001:2018) apod. Integrované systémy managementu budou postaveny na jednom základu, respektujícím více nutnost propojení řady prvků systému řízení do jednoho společného rámce v organizacích, které potřebují plnit požadavky dvou nebo více norem pro systémy managementu zároveň.
Dalším přínosem je zobecnění modelu řízení organizací, které má napomoci organizacím v implementaci.
NahoruSouhrnný přehled změn
Nová struktura dle Annex SL
ISO 9001 respektuje novou, vyšší úroveň struktury, aby se usnadnilo její používání ve spojení s jinými normami pro systémy řízení (to zahrnuje přibližně 30% identických požadavků, 30% požadavků revidované normy, 30% individuálních požadavků specifických pro systém managementu kvality).
Norma je nově rozdělena do 10 kapitol. Struktura normy ČSN EN ISO 9001:2016 má tedy nyní v české verzi následující podobu:
0 Úvod
0.1 Obecně
0.2 Zásady managementu kvality
0.3 Procesní přístup
0.6 vazby na ostatní normy systému managementu
1 Předmět normy
2 Citované dokumenty
3 Termíny a definice
4 Kontext organizace
4.1 Porozumění organizaci a jejímu kontextu
4.2 Porozumění potřebám a očekáváním zainteresovaných stran
4.3 Určení rozsahu systému managementu kvality
4.4 Systém managementu kvality a jeho procesy
5 Vedení (leadership)
5.1 Vedení (leadership) a závazek
5.2 Politika
5.3 Role, odpovědnosti a pravomoci v rámci organizace
6 Plánování
6.1 Opatření pro řešení rizik a příležitostí
6.2 Cíle kvality a plánování jejich dosažení
6.3 Plánování změn
7 Podpora
7.1 Zdroje
7.2 Kompetence
7.3 Povědomí
7.4 Komunikace
7.5 Dokumentované informace
8 Provoz
8.1 Plánování a řízení provozu
8.2 Požadavky na produkty a služby
8.3 Návrh a vývoj produktů a služeb
8.4 Řízení externě poskytovaných procesů, produktů a služeb
8.5 Výroba a poskytování služeb
8.6 Uvolňování produktů a služeb
8.7 Řízení neshodných výstupů
9 Hodnocení výkonnosti
9.1 Monitorování, měření, analýza a vyhodnocování
9.2 Interní audit
9.3 Přezkoumání systému managementu
10 Zlepšování
10.1 Obecně
10.2 Neshoda a nápravné opatření
10.3 Neustálé zlepšování
Upravená terminologie – produkty, služby a další
Je použita částečně nová terminologie včetně nových pojmů a definic.
V textu je také využito revidovaných zásad managementu kvality (dle revize ISO 9000:2015) – původních 8 zásad je nyní redukováno na 7 (k této změně došlo integrací systémové a procesní zásady do jedné). Ty jsou následující:
Pro příklad zcela nových termínů uveďme např. "riziko", "zainteresovaná strana", "kontext organizace".
Jako částečně novou terminologii uveďme následující příklady:
-
Produkt, který byl dříve chápán jako hmotný (výrobek) a nehmotný (služba), se nyní rozdělil na dva samostatné termíny: "produkt" (lze říci, že je obecně hmotný, organizace jej vyrábí např. ve výrobní hale bez přítomnosti zákazníka), a "služba" (obecně nehmotný výstup činností / procesů; součástí produktů může být i služba – například dodání (transport) vyrobeného produktu. Tato změna…