dnes je 21.12.2024

Input:

Nařízení vlády č. 219/2016 Sb. o posuzování shody tlakových zařízení při jejich dodávání na trh

28.11.2016, , Zdroj: Verlag Dashöfer

5.2.33 Nařízení vlády č. 219/2016 Sb. o posuzování shody tlakových zařízení při jejich dodávání na trh

Ing. Lukáš Turza

Nařízení vlády č. 219/2016 Sb. o posuzování shody tlakových zařízení při jejich dodávání na trh

Dne 18. 7. 2016 bylo vydáno nařízení vlády č. 219/2016 Sb. o posuzování shody tlakových zařízení při jejich dodávání na trh, které vstoupilo v platnost 19. 7. 2016. Toto nařízení vlády nahradilo nařízení vlády č. 26/2003 Sb. (aktualizované nařízením vlády č. 93/2015 Sb.), které bylo od 18. 7. 2016 zrušeno.

Toto nařízení zapracovává příslušný předpis Evropské unie 2014/68/EU a upravuje technické požadavky na tlaková zařízení, které musí splňovat při uvedení na trh, podmínky a postupy při jejich dodávání na trh a způsoby posuzování shody. Hlavním cílem zavedení nového právního rámce bylo zlepšit fungování vnitřního trhu zboží, zajistit bezpečnost občanů a omezit počet výrobků na trhu, které nevyhovují evropské legislativě. Dalším cílem bylo zlepšit kvalitu prací prováděných subjekty působícími při zkoušení a certifikaci výrobků, napravit nedostatky ve stávajících harmonizovaných předpisech Unie a dokončit vznik jednotného trhu, který se bude vyznačovat spravedlivou hospodářskou soutěží.

Nejednotné provádění a vymáhání stávajících harmonizovaných právních předpisů Unie v členských státech spolu se složitou regulací způsobily, že pro hospodářské subjekty i orgány bylo stále obtížnější správně vykládat a uplatňovat právní předpisy, což vedlo k nerovným tržním podmínkám a také k tomu, že na trh mohly proniknout nebezpečné výrobky. „Balíček týkající se zboží” by měl poskytnout platformu pro zjednodušení předpisů týkajících se výrobků s cílem učinit je jednotnějšími a srozumitelnějšími jak pro hospodářské subjekty, tak pro orgány dozoru nad trhem.

Nicméně ustanovení rozhodnutí o novém právním rámci nebyla přímo použitelná. K tomu, aby zlepšení, jež tento rámec přináší, mohla být vztažena na všechna hospodářská odvětví podléhající harmonizačním právním předpisům Unie, bylo nejprve nutné zapracovat jeho legislativní požadavky do stávajících právních předpisů týkajících se výrobků. Poté, co byl tedy v roce 2008 nový právní rámec přijat, začala Komise s prováděním hodnoticího procesu harmonizovaných předpisů Evropské unie v oblasti výrobků za účelem identifikace nástrojů, jež je třeba revidovat, aby mohl být nový právní rámec proveden. Během tohoto hodnoticího procesu bylo určeno mnoho směrnic, které vyžadovaly revizi například pro upřesnění oblasti působnosti, aktualizaci požadavků na bezpečnost atd. Z těchto důvodů bude nezbytné revidovat převážnou většinu stávajících právních předpisů Evropské unie v oblasti výrobků.

Nový právní rámec vstoupil v platnost 1. ledna 2010 (byl v EU přijat v roce 2008) a obsahuje doplňkové nástroje, rozhodnutí 768/2008 o společném rámci pro uvádění výrobků na trh a o zrušení rozhodnutí Rady 93/465/EHS a nařízení 765/2008, jímž se stanoví požadavky pro akreditaci a dozor týkající se uvádění výrobků na trh (které nahradilo nařízení (EHS) č. 339/93). Do české legislativy je nový právní rámec implementován zákonem č. 90/2016 Sb. o posuzování shody stanovených výrobků při jejich dodávání na trh, přičemž přechod na nový systém je zajištěn také úpravou zákona č. 22/1997 Sb. o technických požadavcích na výrobky zákonem č. 91/2016 Sb.

Nové nařízení vlády pro tlakové nádoby je součástí balíčku, který uvádí do souladu s tzv. novým právním rámcem (někdy překládáno též jako nový legislativní rámec) devět směrnic o výrobcích. Odvětví, jichž se tyto směrnice týkají, hrají v průmyslu velmi důležitou roli (tlakové nádoby, výbušniny, elektromagnetická kompatibilita, váhy, měřidla, výtahy, výrobky pro prostředí s nebezpečím výbuchu, elektrická zařízení) a jsou předmětem silné mezinárodní konkurence.

Harmonizační právní předpisy Unie (EU) zajišťující volný pohyb výrobků výrazně přispěly k dokončení a fungování jednotného trhu. Jejich cílem je zajistit vysokou úroveň ochrany a poskytnout hospodářským subjektům nástroje, které jim umožní prokázat shodu výrobků, a zaručit tak jejich volný pohyb na základě důvěry v tyto výrobky.

Směrnice 2014/68/EU je harmonizačním právním předpisem Unie, který zajišťuje volný pohyb tlakových nádob (PED). Stanoví základní požadavky na bezpečnost, které PED musí splňovat za účelem dodání na trh EU. Výrobci musí prokázat, že PED byla navržena a vyrobena v souladu se základními požadavky na bezpečnost, a připojit označení CE.

Během provádění a prosazování harmonizačních právních předpisů Unie v různých odvětvích vyšly najevo některé nedostatky a nejednotnosti, jejichž důsledky jsou:

– výskyt výrobků, které nejsou v souladu s právními předpisy, nebo nebezpečných výrobků na trhu a s tím související nedostatek důvěry v označení CE,

– konkurenční nevýhody hospodářských subjektů, které právní předpisy dodržují, v porovnání se subjekty, které je obcházejí,

– nerovné zacházení v případě výrobků, které nejsou v souladu s právními předpisy, a narušení hospodářské soutěže v důsledku různých přístupů k prosazování právních předpisů,

– uplatňování různých postupů při jmenování subjektů posuzování shody ze strany vnitrostátních orgánů,

– problémy s kvalitou některých oznámených subjektů.

Daná směrnice měla dvojí rozdělení platnosti v české legiislativě, kde již část směrnice 2014/68/EU platila v loňském roce a to konkrétně SHODA A KLASIFIKACE TLAKOVÝCH ZAŘÍZENÍ A SESTAV, která byla do naší legislativy novelizovaná pod NV č.93/2015 Sb. Nově platné je již zmiňované nařízení NV č.219/2016 Sb., které transponuje celou směrnici do české legislativy.

Hlavní aspekty nařízení vlády č. 219/2016 Sb.

  • Nařízení vlády č. 219/2016 Sb. se stejně jako předcházející vztahuje na návrh, výrobu a posuzování shody tlakových zařízení a sestav s nejvyšším

Nahrávám...
Nahrávám...