dnes je 21.11.2024

Input:

Legislativní souhrn: Zavádění infrastruktury pro alternativní paliva

10.9.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer

9.2017.284
Legislativní souhrn: Zavádění infrastruktury pro alternativní paliva

Evropská komise

PŘEHLED DOKUMENTU:

Nařízení (EU) 2023/1804 o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva

CO JE CÍLEM NAŘÍZENÍ?

Nařízení stanoví závazné vnitrostátní cíle pro členské státy Evropské unie (EU) na zavedení veřejně přístupné infrastruktury pro alternativní paliva (zejména pro elektřinu a vodík) pro silniční vozidla, plavidla vyvázaná u hrany nábřeží a letadla stojící na letišti se zvláštním zaměřením na transevropské sítě. Nařízení rovněž zahrnuje:

  • společná pravidla pro požadavky na informace pro uživatele, poskytování dat a platební požadavky,

  • mandát, aby Komise přijala akty v přenesené pravomoci s cílem zajistit interoperabilitu infrastruktury zavedením technických specifikací na základě evropských norem, a

  • požadavky na plánování a podávání zpráv pro členské státy.

KLÍČOVÉ BODY

Dobíjecí infrastruktura pro elektrické automobily a dodávky

Členské státy musí zajistit, aby veřejně přístupné dobíjecí stanice byly stanoveny v poměru k počtu registrovaných vozidel takto:

  • pro každé registrované elektrické vozidlo celkový výstupní výkon nejméně 1,3 kilowattu (kW),

  • pro každé registrované plug-in hybridní vozidlo celkový výstupní výkon nejméně 0,8 kilowattu (kW).

Členské státy musí také zajistit zavádění veřejně přístupných dobíjecích stanic v silniční síti transevropské dopravní sítě (TEN-T).

  • Do 31. prosince 2025 jeden dobíjecí park *  s výstupním výkonem nejméně 400 kW (včetně alespoň jednoho 150kW dobíjecího bodu) nejméně každých 60 kilometrů (km) v rámci hlavní sítě TEN-T *  v každém směru jízdy, do 31. prosince 2027 musí každý park nabízet výstupní výkon 600 kW a zahrnovat alespoň dva dobíjecí body s výkonem 150 kW.

  • Do 31. prosince 2027 v nejméně polovině globální sítě TEN-T *  musí každý dobíjecí park nabízet výstupní výkon nejméně 300 kW a zahrnovat alespoň jeden 150kW dobíjecí bod a po celé délce do 31. prosince 2030.

  • Do 31. prosince 2035 musí každý dobíjecí park nabízet nejméně 600 kW a zahrnovat alespoň dva 150kW dobíjecí body.

Dobíjecí infrastruktura pro těžká elektrická vozidla

Členské státy musí zajistit minimální pokrytí dobíjecích bodů pro těžká elektrická vozidla.

  • Do 31. prosince 2025 musí být dobíjecí parky instalovány podél alespoň 15 % délky silniční sítě TEN-T s výstupním výkonem nejméně 1400 kW a zahrnovat alespoň jeden dobíjecí bod s výstupním výkonem nejméně 350 kW.

  • Do 31. prosince 2027 musí být dobíjecí parky zavedeny podél alespoň poloviny silniční sítě TEN-T s výstupním výkonem nejméně 1400 kW (2800 kW podél hlavní sítě) a zahrnovat alespoň jeden dobíjecí bod (dva v případě hlavní sítě) s výstupním výkonem nejméně 350 kW.

  • Do 31. prosince 2030 se musí výstupní výkon zvýšit na alespoň 1500 kW v globální síti TEN-T (vzájemná vzdálenost 100 km) a 3600 kW (vzájemná vzdálenost 60 km) v hlavní síti TEN-T.

  • Do 31. prosince 2027 musí být každá "bezpečná a chráněná parkovací plocha" vybavena alespoň dvěma veřejně přístupnými dobíjecími stanicemi (do 31. prosince 2030 se počet zvýší na čtyři dobíjecí stanice), které nabízejí individuální výstupní výkon nejméně 100 kW.

  • Do 31. prosince 2025 musí mít každý městský uzel *  veřejně přístupné dobíjecí body pro těžká vozidla poskytující celkový výstupní výkon nejméně 900 kW (1800 kW do 31. prosince 2030).

Vodíková infrastruktura pro silniční vozidla

Do 31. prosince 2030 musí členské státy zajistit, aby podél hlavní sítě TEN-T ve vzájemné vzdálenosti alespoň 200 km byly nainstalovány veřejně přístupné vodíkové čerpací stanice s celkovou kapacitou alespoň 1 tuna na den. V každém městském uzlu musí být nainstalována alespoň jedna čerpací stanice.

Zkapalněný metan pro silniční dopravu

Členské státy musí do 31. prosince 2024 zajistit, aby byl zřízen přiměřený počet veřejně přístupných výdejních stojanů se zkapalněným metanem, a to alespoň podél hlavní sítě TEN-T, je-li po tom poptávka, ledaže by náklady byly neúměrné přínosům, včetně přínosů pro životní prostředí.

Dodávka elektřiny v námořních přístavech

Do 31. prosince 2029 musí být v námořních přístavech hlavní sítě TEN-T a globální sítě TEN-T zabezpečen dostatek elektřiny z pevniny pro lodě vyvázané u hrany nábřeží, a to pro nejméně 90 % všech kontejnerových a osobních lodí o hrubé prostornosti vyšší než 5000 tun.

Elektřina pro stojící letadla

Do 31. prosince 2024 musí všechna letiště hlavní sítě TEN-T a globální sítě zajistit elektřinu pro stojící letadla používaná pro obchodní leteckou dopravu u kontaktních stání letadel a do 31. prosince 2029 u všech vzdálených stání.

Nahrávám...
Nahrávám...