4.2
Legislativní souhrn: Doba řízení a doba odpočinku v odvětví silniční dopravy
Úřad pro publikace
NahoruPŘEHLED DOKUMENTŮ:
Nařízení (ES) č. 561/2006 o době řízení, přestávkách a době odpočinku
Nařízení (EU) č. 165/2014 o tachografech v silniční dopravě
NahoruCO JE CÍLEM TĚCHTO NAŘÍZENÍ?
-
Nařízení (ES) č. 561/2006 ve znění nařízení (EU) 2020/1054 a (EU) 2024/1258 stanovuje pravidla týkající se doby řízení, přestávek a doby odpočinku řidičů nákladních vozidel, autokarů a autobusů, aby se zlepšily jejich pracovní podmínky a zvýšila bezpečnost silničního provozu.
-
Nařízení (EU) č. 165/2014 ve znění nařízení (EU) 2020/1054 stanovuje požadavky týkající se konstrukce, montáže, používání, zkoušení a kontroly tachografů, které musí být namontované ve vozidlech, která spadají do oblasti působnosti nařízení (ES) č. 561/2006.
NahoruKLÍČOVÉ BODY
Nařízení (ES) č. 561/2006:
-
se vztahuje na silniční přepravu zboží vozidly s celkovou hmotností překračující 3,5 tuny a na silniční přepravu osob vozidly s úpravou pro přepravu více než devíti osob (včetně řidiče),
-
se od 1. července 2026 vztahuje na silniční přepravu zboží v mezinárodní dopravě nebo kabotáže vozidly (včetně přívěsů nebo návěsů) s celkovou hmotností přesahující 2,5 tuny,
-
se vztahuje na silniční dopravu v Evropské unii (EU) a mezi členskými státy EU, Švýcarskem a zeměmi Evropského hospodářského prostoru bez ohledu na zemi registrace vozidla.
Minimální věk
Minimální věk pomocníků řidiče a průvodčích musí být 18 let, s výjimkou určitých případů, kdy je minimální věk pomocníků řidiče v zácviku 16 let (podrobněji viz článek 5).
Pravidla o době řízení, přestávkách a době odpočinku
Podrobná pravidla jsou obsažena v článcích 6, 7, 8, 8a a 9.
-
Tato pravidla zahrnují:
-
maximální denní doba řízení je 9 hodin a může být nejvýše dvakrát týdně prodloužena na 10 hodin,
-
maximální týdenní doba řízení je 56 hodin,
-
maximální celková doba řízení je 90 hodin během jakýchkoliv 2 po sobě jdoucích týdnů,
-
po 4,5 hodinách řízení musí mít řidič nepřerušenou přestávku nejméně 45 minut, pokud mu nezačíná doba odpočinku,
-
minimální denní doba odpočinku je 11 hodin a může být snížena na 9 hodin nanejvýš třikrát během kterýchkoliv dvou týdenních dob odpočinku,
-
běžná týdenní doba odpočinku je minimálně 45 hodin a zkrácená týdenní doba odpočinku je minimálně 24 hodin.
-
Pokud jde o řidiče turistických autobusů, zavádí pozměňující nařízení (EU) 2024/1258 určitou flexibilitu s ohledem na přestávky a doby odpočinku pro profesionální řidiče zapojené do příležitostné přepravy cestujících na vnitrostátní i mezinárodní úrovni. Tato flexibilita nemění současná pravidla pro celkové minimální přestávky, maximální dobu řízení za den a týden, maximální čtrnáctidenní dobu řízení a maximální pracovní dobu v souladu s platnými právními předpisy. Tito řidiči mohou rozdělit své povinné přestávky do dvou o délce nejméně 15 minut, přičemž musí být dodržována celková minimální přestávka o délce 45 minut. Denní dobu odpočinku mohou odložit o jednu hodinu, pokud celková doba řízení za tento den nepřekročila sedm hodin a pokud je tato možnost využita pouze jednou během cesty s dobou trvání nejméně šesti dní nebo dvakrát v případě cesty trvající nejméně osm dní. Také mohou odložit týdenní dobu odpočinku až o dvanáct po sobě následujících dnů po předchozí běžné týdenní době odpočinku.
-
Dopravní společnosti musí práci řidičů zorganizovat tak, aby se řidiči mohli v průběhu každých čtyř po sobě následujících týdnů vrátit do provozovny zaměstnavatele, kde mají obvyklou základnu v členském státě, nebo do svého bydliště s cílem strávit tam nejméně jednu běžnou týdenní dobu odpočinku (nebo týdenní dobu odpočinku delší než 45 hodin jako náhradu za zkrácenou týdenní dobu odpočinku).
-
Řidičům musí být umožněno strávit svůj 45hodinový týdenní odpočinek ve vhodném, genderově přizpůsobeném ubytování s náležitým vybavením pro spaní a hygienu (mimo kabinu vozidla) a náklady na toto ubytování musí hradit dopravní společnost jako zaměstnavatel.
-
Běžná denní doba odpočinku a zkrácená a běžná týdenní doba odpočinku nesmí být přerušena víc než dvakrát jinými činnosti, které nepřesahují celkem jednu hodinu, pokud řidič doprovází vozidlo přepravované na trajektu nebo po železnici. Přerušení běžné denní a zkrácené týdenní doby odpočinku je možné pouze v případě řidičů, kteří mají přístup ke spací kabině, lůžku nebo lehátku v trajektu nebo vlaku. V případě běžného týdenního odpočinku je přerušení možné pouze, pokud je cesta naplánována na osm nebo více hodin a řidič má přístup ke spací kabině.
-
Evropská komise přijala akt v přenesené pravomoci, nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2022/1012 , kterým se stanoví normy pro úroveň služeb v bezpečných a zabezpečených parkovacích oblastech pro řidiče a postupy pro certifikaci bezpečnosti a zabezpečení těchto oblastí.
Minimální podmínky pro provádění nařízení
-
Směrnice 2006/22/ES ve znění směrnice (EU) 2020/1057 stanovuje minimální podmínky pro provádění nařízení (ES) č. 561/2006 a nařízení (EU) č. 165/2014 (viz část o tachografech níže).
-
Jejím cílem je zajistit řádné uplatňování a harmonizovaný výklad předpisů v sociální oblasti v silniční dopravě prostřednictvím stanovení minimálních podmínek pro jednotné a efektivní kontroly souladu s příslušnými předpisy ze strany členských států. Tyto kontroly by měly sloužit k omezení a předcházení porušování předpisů.
-
Požaduje, aby členské státy zavedly systém hodnocení rizika pro dopravní společnosti založený na relativním počtu a závažnosti porušení předpisů, kterých se daná společnost dopustila. Společnosti s vysokým hodnocením rizika musí být kontrolovány podrobněji a častěji.
Tachografy
-
Podle nařízení (EU) č. 165/2014 (viz přehled ) musí být tachografy namontovány ve všech vozidlech nad 3,5 tuny přepravujících zboží po silnici a ve vozidlech, která mohou převážet více než 9 osob (včetně řidiče), a to s několika výjimkami. Ode…