2.2.123.20
Jak efektivně napsat auditní neshodu
Ing. Pavla Blackmore
Neshody při auditech – interních i externích
NahoruJak efektivně napsat auditní neshodu
NahoruCo je to vlastně neshoda?
Dle ISO 9000:2005 je neshoda uvedena jako nesplnění požadavku. Zde ovšem žádné další dělení neshod není definováno, tedy ji i nenajdeme.
Dle ISO 19011 – ve směrnici pro provádění auditů systémů managementu je uvedeno, že zjištění z auditu mohou být jak pozitivní – což je shoda, tak negativní, tedy jako neshoda. Zjištění je tedy vše, co jsme v průběhu auditu našli – zjistili a nejsou to tedy jen neshody, ale i shody.
NahoruNeshody u interních auditů
U neshod z interních auditů je relevantní požadavek normy ISO 9001, dále návod směrnice ISO 19011 a dále doporučení správné auditorské praxe mezinárodní organizace ISO.
Z vlastních zkušeností doporučuji klasifikaci pro interní audity na základě interní diskuse – jde přece o to, aby bylo v týmu odsouhlaseno a stejně chápáno co znamená konkrétně shoda, neshoda a popřípadě další kategorie.
Jednou z možností je klasifikace:
Pozitivní zjištění – shoda
Negativní zjištění – neshoda
Příležitost pro zlepšení
U mnoha interních auditů se mi osvědčilo při komunikaci s auditovaným rizika, která vnímám v procesu anebo u produktu – pokud to již nebylo klasifikováno jako neshoda, uvést do příležitosti pro zlepšení. Mohu uvést, že již se již může jednat o velmi jemné rozlišování a zde ponechávám na kontextu situace, auditu, firmy a situace v procesu – zda to bude uvedeno jako neshoda nebo jako příležitost pro zlepšení.
NahoruNeshody u externích auditů
Neshody se při certifikaci dělí do dvou skupin a to:
- -
méně významná neshoda neboli minor neshoda
- -
významná neshoda neboli major neshoda
Minor neshoda je charakteristická pro neshodu svědčící o slabé stránce v systému managementu kvality dané organizace, která však nemá významný dopad na soulad systému. Většinou je tato neshoda objevena v rámci prověřování interních procesů, s výjimkou plnění požadavků zákazníka nebo orgánu státní správy. Tato neshoda nemá za následek neudělení certifikátu.
Méně významnou neshodou může být nedostatečný důkaz o shodě k požadavkům, dalším příkladem může být neposouzené riziko finálního produktu nebo kvality služby.
Dále je pak v průběhu certifikačního auditu možno identifikovat významnou neshodu neboli major neshodu, která svědčí o absolutním nebo zásadně nedostatečném zavedení nebo udržování systému managementu kvality v organizaci a/nebo neplnění požadavků normy (ISO 9001, IATF 16949, EMS 14001 a dalších), které mají, nebo by mohly mít přímý dopad na produkt nebo poskytovanou službu organizace, neefektivnost nebo nezpůsobilost systému managementu kvality organizace.
Významná neshoda může být nesoulad politiky kvality s cíli, dále neshoda v oblasti právních požadavků, neshoda v oblasti aplikovatelných zákaznických požadavků.
V tomto…