8.3.8
Fixace manipulačních jednotek (nákladů)
Ing. Antonín Dušátko
NahoruVymezení základních pojmů
Fixace je obecně chápána jako zajištění manipulační jednotky
– nákladu (a to jednak v dopravních prostředcích nebo na nich), a to proti
vzájemnému posunu. V oblasti přepravních služeb se za fixaci považuje zajištění
zásilky uvnitř dopravního prostředku, aby nedošlo k poškození ani zásilky ani
dopravního prostředku.
Obal je soubor obalových prostředků umožňující pojmutí
(uložení), manipulaci, ochranu a dodání výrobku/ů, nebo odpadu/ů. Obaly
znamenají veškeré výrobky zhotovené z jakéhokoliv materiálu a jakékoliv povahy,
které mají být použity k pojmutí, k ochraně, dodávce a k prezentaci zboží, od
surovin až po hotový výrobek, od výrobce až po uživatele či spotřebitele. Obaly
se člení na:
-
Spotřebitelské – primární obaly – obaly určené k tomu,
aby tvořily v místě nákupu jednotku pro konečného uživatele nebo
spotřebitele,
-
Skupinové – sekundární obaly – obaly určené k tomu, aby v
místě nákupu tvořily skupinu určitého počtu prodejních jednotek, ať už je tato
skupina prodávána konečnému uživateli či spotřebiteli, nebo slouží pouze jako
pomůcka pro umístění do regálů v místě prodeje; mohou být z výrobku odstraněny,
aniž se tím ovlivní jeho vlastnosti,
-
Přepravní – terciární obaly – obaly určené k usnadnění
manipulace a přepravy určitého množství prodejních jednotek nebo skupinových
obalů, aby se při manipulaci a přepravě zabránilo jejich fyzickému
poškození.
Poznámky:
-
Mezi obaly jsou v současnosti začleněny kupř. bedny, lísky,
přepravky, sudy apod., ale také palety.
-
Kontejnery nejsou chápány jako přepravní obaly.
Za výrobek je považována jakákoliv věc, která byla vyrobena,
vytěžena nebo jinak získána bez ohledu na stupeň jejího zpracování.
NahoruFixace a důsledky nedokonalé fixace
Až příliš mnoho dopravních nehod, ke kterým dochází v rámci silniční
dopravy, má prvotní příčinu v nedokonale fixovaném nákladu na příslušném
dopravním prostředku (popř. převáženého výrobku v použitém obalu), o čemž nás
často informuje nejen televize, ale i další sdělovací prostředky. Podobný stav
ale platí i na úseku vnitrozávodové dopravy. Rovněž značná část úrazovosti,
jakož i dalších nežádoucích událostí vykazovaných v rámci manipulace s
materiálem, má svoji základní příčinu v nedokonale fixovaném (zajištěném)
materiálu (nákladu) v rámci vytvořené manipulační jednotky (obalu), popř.
jejího jištění při prováděných manipulací.
Poznámka:
Dopravní
nehoda je definována jako událost v provozu na pozemních komunikacích, jako
např. havárie nebo srážka, která se stala, popř. byla započata na pozemní
komunikaci a při níž došlo k usmrcení nebo zranění osoby nebo ke škodě na
majetku v přímé souvislosti s provozem vozidla v pohybu (viz zákon č. 13/1997
Sb., o pozemních komunikacích). Důsledky nedokonalé fixace – zejména v podobě ublížení na zdraví
zúčastněných osob, jakož i ekologických havárií apod. – mohou mít pro
zaměstnavatele (vedoucí a zodpovědné zaměstnance) vedle možnosti finančních
postihů až trestněprávní důsledky. V neposlední řadě se následky nedokonalé
fixace významně promítají i do ekonomických ztrát, a to jak na podnikatelské,
tak i celostátní úrovni. Pro získání alespoň základního pohledu na tuto otázku
lze uvést, že každoroční ztráty vznikající z titulu nedostatečně upevněných –
fixovaných zásilek se kupř. v SRN odhadují na cca 500 milionů EUR.
Každý člověk, jedoucí kupř. ve vlaku, autobuse apod. má dostatek
zkušeností se silami, které na něj budou působit zejména při rozjezdu, zatáčení
a brzdění příslušného dopravního prostředku. Uvedené síly budou tím větší, čím
bude rozjezd a brzdění intenzivnější a při stejné rychlosti čím bude zatáčka
"ostřejší“. Stejné síly ale působí i na převážený náklad – viz následující
obrázek. Obrazně lze říci, že při rozjíždění vozidla chce náklad "zůstat na
svém místě“ (vlivem akceleračních sil), při zatáčení "se chce pohybovat do
strany“ (vlivem odstředivých sil) a při brzdění vozidla "chce pokračovat v
pohybu vpřed“ (vlivem brzdných sil).
Síly působící na náklad v silniční přepravě
Je tudíž třeba respektovat tento následující požadavek:
Poznámka:
Při nárazu a převrácení silničního
vozidla, jakož i manipulačního prostředku (motorového vozíku), vznikají takové
síly, které normální fixace jen stěží může zachytit. NahoruPrávní odpovědnost za řádnou fixaci
Respektovat výše uvedený požadavek vyplývá pro zaměstnavatele, jakož
i vedoucí zaměstnance přímo z bezpečnostních předpisů – a to jak bezpečnostně
technické, tak i bezpečnostně provozní povahy. Zaměstnavatelé mají všeobecnou
povinnost zajistit bezpečnost a ochranu zdraví svých zaměstnanců při práci s
ohledem na jednotlivá rizika možného ohrožení jejich života a zdraví, která se
týkají výkonu práce; to znamená též ve vazbě na rizika vyplývající ze špatné či
nedokonalé fixace – a to jak výrobků v obalech, manipulačních jednotkách, tak i
vlastních manipulačních jednotek, nákladů na dopravních prostředcích (§ 101
odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb.). Pro vedoucí zaměstnance na všech stupních
řízení pak péče o bezpečnost a ochranu zdraví při práci uloženou zaměstnavateli
– viz výše, tvoří nedílnou a rovnocennou součást jejich pracovních povinností
(§ 101 odst. 2 zákona č 262/2006 Sb.).
Požadavky, které je třeba respektovat při fixaci nákladů na
vozidlech určených k provozu na pozemních komunikacích – a to bez rozdílu. Z
nich upozorňujeme na plnění zejména následujících povinností:
-
Náklady na vozidle musejí být umístěny tak, aby zejména
neomezovaly a neohrožovaly řidiče a nebránily výhledu z místa řízení (§ 52
odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb.).
-
Náklad musí být na vozidle tak umístěn a upevněn (fixován), aby
byla zajištěna stabilita a ovladatelnost vozidla a aby náklad mj. neohrožoval
bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, přičemž uvedené platí i pro
prostředky sloužící k upevnění a ochraně nákladu (§ 52 odst. 2 zákona č.
361/2000 Sb.).
-
Přečnívá-li náklad vozidlo vpředu nebo vzadu více než o 1 000 mm
nebo přečnívá-li náklad z boku u motorového vozidla nebo jízdní soupravy vnější
okraj obrysových světel více než o 400 mm a u nemotorového vozidla jeho okraj
více než o 400 mm, musí být přečnívající konec nákladu označen červeným
praporkem o rozměrech nejméně 300 3 300 mm; za snížení viditelnosti pak vpředu
neoslňujícím bílým světlem a bílou odrazkou a vzadu červeným světlem a červenou
odrazkou (§ 52 odst. 3 zákona č. 361/2000 Sb.).
-
Při přepravě sypkých substrátů musí být náklad tak zajištěn, aby
nedocházelo k jeho samovolnému odlétávání (§ 52 odst. 6 zákona č. 361/2000
Sb.).
Nejdůležitější zásady pro fixaci nejrůznějších výrobků v obalech a
kontejnerech, jakož i pro fixaci různých manipulačních jednotek – nákladů na
silničních vozidlech, ze kterých lze vycházet při snaze o splnění požadavků
výše citovaných bezpečnostních a dopravních předpisů, uvádíme dále.
NahoruFixace výrobků v obalech
Vedle fixace celých manipulačních jednotek – nákladu (přepravního
balení) v průběhu přepravy je primární pozornost nutno věnovat fixaci samotných
výrobků v obalech. Volba typu fixace a stanovení optimálního fixačního systému
by měla vycházet ze základní charakteristiky příslušného výrobku,
předpokládaných rizik mechanického namáhání v průběhu prováděných manipulačních
úkonů, přepravy a použitých obalových materiálů a prostředků. Z hlediska řešení
fixace v návaznosti na mechanická namáhání v manipulačně-přepravních řetězcích
je nutné brát v úvahu zejména rizika:
-
tlakových sil na přepravní balení, která vznikají hlavně při
skladování a přepravě; vyjadřují se tlakem na nejníže položenou jednotku balení
a dobou jeho působení,
-
rázů při volném pádu přepravních balení, která vznikají hlavně
při prováděné manipulaci; účinky rázů jsou závislé na počtu a výšce pádů
jednotky balení, odolnosti a ochranné účinnosti obalu a příslušné manipulační
jednotky,
-
horizontálních rázů na přepravní balení, která vznikají zejména
při náhlé změně rychlosti dopravního prostředku a při prováděné manipulaci.
Tato rizika jsou dominantní zejména v železniční dopravě; účinky jsou závislé
na mohutnosti a počtu rázů, druhu a stavu železničního vozu a způsobech ložení
a fixace v dopravních prostředcích,
-
opakovaných otřesů přepravních balení, která vznikají při
přejíždění nerovností povrchu dopravní cesty a vzájemným působením pohonných,
nosných a spojovacích prvků soustavy a jsou ovlivněny druhem, typem a
technickým stavem dopravního prostředku a dopravní cesty, způsobem a rychlostí
jízdy, hmotností nákladu, způsobem ložení, vnější fixací a dynamickými
parametry jednotky balení. Tato rizika jsou dominantní u silniční dopravy,
-
vibrací přepravních balení, která vznikají při mechanickém
kmitání vyvolaném dopravním prostředkem a jsou ovlivněna druhem, typem a
technickým stavem dopravního prostředku a dopravní cesty, způsobem a rychlostí
jízdy, hmotností a dynamickými parametry nákladu, ložením, provedením vnější
fixace a aerodynamickými vlivy; jsou dominantní u letecké přepravy.
Výrobky lze v obalech fixovat dvěma způsoby:
-
pomocí pevné fixace,
-
pomocí poddajné fixace.
Při použití pevné fixace je výrobek spojen s obalem v souvislý pevný
celek, jehož jednotlivé části nemohou prakticky změnit svoji vzájemnou polohu.
Pevná fixace zachycuje vnější síly a přenáší je na výrobek nebo jeho části,
které ale musejí být schopny účinkům těchto sil odolat. Při použití fixace
poddajné vytváří výrobek s obalem souvislý, avšak ne pevný celek, ve kterém má
výrobek možnost kontrolovaného pohybu uvnitř obalu. Vzhledem k tomu, že
nesprávně navržená fixace může být základní příčinou vzniku nejen úrazů,
ekologických havárií, ale i značných materiálních škod v rámci prováděného
manipulačně-přepravního cyklu, je nutno problematice fixace výrobků v obalech,
jakož i fixace celých manipulačních jednotek věnovat potřebnou pozornost.
NahoruSystémy pevné fixace
Řešení systému pevné fixace musí vycházet zejména z citlivosti
příslušného výrobku a jeho součástí k mechanickému namáhání, z tvaru a
konstrukce výrobku, jeho hmotnosti a rozložení této hmotnosti uvnitř obalu a
předpokládaného namáhání. Hlavní systémy pevné fixace jsou:
-
připevnění výrobku ke dnu obalu: předpokladem pro použití tohoto
systému je výrobek s pevnou základnou, která pevně souvisí s ostatní hmotou
výrobku. Připevnění se provádí pomocí šroubů, patek, uhelníků, přířezů, klínů
apod.,
-
připevnění výrobku ke dnu obalu a vzepření proti stěnám a víku:
tento systém je vhodný pro výrobky výškového tvaru, pro výrobky s těžištěm v
horní části a pro výrobky s nižší odolností základny. Vzepření se provádí
přířezy, klíny, vzpěrami atd., které je ale třeba zajistit proti posunutí,
-
podepření vyčnívajících těžkých dílů v horní části: tento systém
je použitelný u výrobků vysokých s vyčnívajícími těžkými součástmi v jeho horní
části, které se podepřou vzpěrami a tím se jejich tíha přenáší na dno
obalu,
-
znehybnění pohyblivých částí: pohyblivé části výrobku se zajistí
proti samovolnému pohybu aretací nebo zvláštním systémem pomocí zarážek,
přířezů, drátů, pásky apod.,
-
připevnění oddělených částí výrobku ke dnu, případně stěnám
obalu nebo vložení do dutých prostorů obalu: tento systém je uplatnitelný při
fixaci demontovaných součástí výrobků, náhradních dílů a příslušenství balených
ve společném obalu a výrobkem.
NahoruSystémy poddajné fixace
Pro řešení poddajné fixace se využívají fixační prostředky z
poddajných materiálů na bázi papíru, pryže, plastů, textilu atd. Tyto systémy
se uplatňují pro výrobky citlivé vůči mechanickým rizikům (výrobky
elektrotechnické, přesného strojírenství, ze skla, keramiky apod.). K hlavním
systémům poddajné fixace patří:
-
vložení výrobku do tvarových vložek zcela obklopujících výrobek:
tento systém se používá pro výrobky s výraznou citlivostí na mechanické
namáhání. Tvarované vložky se zhotovují z materiálů na bázi lehčených plastů –
polystyrenu, polyuretanu, polyetylenu atd.,
-
vložení výrobku mezi dvě koncové tvarované vložky: tento systém
je použitelný pro dostatečně pevné výrobky. Koncové vložky, vyrobené nejčastěji
z lehčených plastů, případně pryže, se umisťují ve svislém nebo vodorovném
směru,
-
vložení výrobku do hranatých nebo rohových vložek: tento systém
je vhodný pro dostatečně pevné výrobky obvykle tvaru pravidelného
rovnoběžnostěnu. Do všech rohů, případně do všech hran obalu se umístí vložky,
a to podle charakteru výrobku. Vložky se zhotovují z lehčených plastů,
gumožíní, pryže, vlnité lepenky apod.,
-
obložení výrobku souvislými nebo částečnými plochými polštáři:
použití tohoto systému je vhodné u výrobků tvaru pravidelného rovnoběžnostěnu,
nebo bloku výrobků složeného z několika výrobků obdobného tvaru. Druh použitých
polštářů je určen charakterem výrobku; polštáře mohou být souvislé nebo jen
dílčí ve formě pruhů, věnců apod. Pro polštáře se používají desky a jiné plošné
útvary s výhodnou tlumící účinností, vhodné jsou materiály na bázi lehčených
plastů, plastové hadice naplněné vzduchem apod.,
-
vyplnění prostoru mezi výrobkem a obalem drobně tvarovanými
fixačními prvky: tento systém je zejména vhodný pro členité a citlivé výrobky.
Pro vyplnění prostoru se používají fixační tělíska z lehčených plastů, dřevitá,
celofánová či papírová vlna, polyuretanová, příp. pryžová drť apod.,
-
přímé zapěnění výrobku v obalu: systém je vhodný pro výrobky s
nerovnoměrným povrchem. Výrobek povrchově chráněný a separovaný plastovou fólií
se zapění polyuretanovou nebo jinou pěnou tak, že se vytvoří s obalem kompaktní
celek,
-
balení výrobku do tepelně tvarovaných fólií: do tohoto systému
patří balení do smrštitelné fólie, do které se výrobek navlékne, následně
zavaří a ve smršťovacím tunelu dojde ke smrštění fólie a tím pevnému obepnutí
výrobku.
NahoruFixace na prosté paletě
Jako přepravní prostředek je poměrně často používána i prostá
paleta, otázce dostatečného zajištění ložených materiálů na takovýchto paletách
není ale vždy věnována potřebná pozornost. Dokonce jsou poměrně často
zjišťovány případy, že ložený materiál není vůbec zajištěn. Nedokonalá a
závadná fixace zejména na prostých paletách je častou příčinou vykazované
úrazovosti (ale i dalších nežádoucích událostí) vázané na manipulační jednotky,
popř. přepravní balení.
Při zajišťování materiálu loženého na prosté paletě (obdobném
přepravním prostředku) je nutno též sledovat, aby prováděná fixace nepoškodila
prostou paletu (přepravní prostředek) – viz levou část následujícího obrázku,
případně ložený materiál. K ochraně ložených materiálů lze použít vhodné
ochranné prvky v podobě ochranných hran, pruhů, rámů apod., vyráběné z kovů,
plastů, případně papíru – viz následující obrázek.
Provedená fixace nesmí poškodit přepravní prostředek ani
ložený materiál
NahoruKontejnery
Kontejner je specifikován jako část dopravního zařízení, které
je:
-
trvalého charakteru a dostatečně pevné pro opakované
používání,
-
speciálně konstruované k usnadnění přepravy zboží jedním nebo
několika druhy dopravy bez mezipřekládky jeho obsahu,
-
vybavené zařízením umožňujícím jeho okamžitou manipulaci,
zejména přemístění z jednoho druhu dopravy na jiný,
-
konstruováno tak, aby je bylo možno snadno plnit a
vyprazdňovat,
-
s vnitřním objemem nejméně 1 m3.
Vzhledem k tomu, že ložené kontejnery, které představují zcela
atypické manipulační jednotky, nejsou ani zahrnuty mezi obaly, je otázce ložení
a fixace kontejnerů věnována samostatná pozornost.
NahoruLožení kontejnerů
Ještě před ložením kontejneru je třeba pokud možno příslušné zboží
(náklad) upravit tak, aby byla co nejvíce využita jeho nosnost nebo úložný
prostor. Při ložení je pak třeba sledovat, aby náklad byl po kontejneru
rozmístěn rovnoměrně s cílem, aby těžiště loženého kontejneru se nalézalo pokud
možno co nejblíže jeho geometrického středu a co nejníže. Náklad nalézající se
uvnitř kontejneru musí být současně tak uložen a fixován, aby účinky
dynamických sil, vznikajících při manipulaci a přepravě, nepoškodily náklad
nebo příslušný kontejner.
Zboží – materiál při ložení kontejneru je obecně třeba ukládat tak,
aby:
-
vytvořený náklad byl kompaktní – bez volných mezer mezi
jednotlivými kusy zboží (materiálu) a také mezi nákladem a stěnami, případně
dveřmi kontejneru,
-
jednotlivé vrstvy vyplňovaly celou ložnou plochu, přitom žádná
vrstva by neměla být kratší nebo užší než vrstvy spodní; pouze horní vrstva
může být neúplná (pokud je řádně zajištěna proti jakémukoliv pohybu),
-
zboží v obalech z méně odolných materiálů (lepenka, papír,
tkanina apod.) bylo odděleno vhodnými proklady od zboží v dřevěných nebo
kovových obalech, resp. v obalech s nepravidelným tvarem nebo ostrými
hranami,
-
jednotlivé vysoké a těžké kusy byly zajištěny proti
převrhnutí,
-
jednotlivé těžké kusy, konstrukce, stroje apod. s malou úložnou
plochou byly umístěny na pevné podložky v podélné ose kontejneru,
-
nebylo překročeno nejvýše přípustné zatížení podlahy kontejneru
jednotlivými těžkými předměty s malými úložnými plochami, popř. koly
manipulačních vozíků (max. 2 300 kg na ploše 140 cm2),
-
nebylo překročeno užitečné zatížení (nosnost) kontejneru – tj.
maximální dovolená hmotnost užitečného zatížení, včetně fixačních prostředků a
zařízení pro náklad a/nebo prokladů, které nejsou součástí kontejneru v jeho
normálních provozních podmínkách,
-
po uložení neznemožňovalo volné uzavírání a otevírání dveří
kontejneru,
-
v kontejnerech s otevřeným vrchem nepřesahoval náklad nad výšku
stěn a nemohlo tak při stohování kontejneru dojít k poškození nákladu nebo
kontejneru, nebo k ohrožení bezpečnosti práce při manipulaci s kontejnerem,
popř. bezpečnosti provozu.
NahoruZajišťovací prostředky pro náklady kontejnerů
Pro zajištění zboží (nákladu) uloženého v kontejneru lze použít
zejména:
-
Uvazovací prostředky, sloužící k upevnění jednotlivých těžkých
kusů, upevnění jednotlivých vrstev, popřípadě celého nákladu k upevňovacím
prvkům v kontejneru tak, aby byl zamezen jeho posuv jak v podélném, tak i v
příčném směru. K fixaci třeba použít fixační prostředky v takovém počtu a
pevnosti, aby zajistily bezpečnou fixaci nákladu během předpokládané přepravy.
Lze vycházet z předpokladu, že náklad bude bezpečně zajištěn v podélném směru
(ve směru max. sil), pokud pevnost uvazovacích prostředků bude 32 kN na 1 000
kg hmotnosti nákladu.
Uvazovací prostředky je třeba umístit tak, aby se
nemohly dotýkat ostrých hran nákladu. Náklady s lehce poškoditelným povrchem je
třeba ochránit vhodným obalem. Drátěná lana, řetězy a popruhy použité k uvázání
by měly být opatřené napínacím zařízením. Uvazovací prostředky použité a
působící ve stejném směru na obou stranách nákladu by měly být stejné délky a
měly by svírat s podlahou malý úhel.
-
Fixační dřeva, jedná se o měkké hraněné dřevo o průřezu alespoň
50 3 80 mm, upevňované svými konci v prolisovaných kontejnerových stěnách.
Průřez a počet použitých dřev by měl vycházet z hmotnosti a povahy fixovaného
nákladu. Pro fixaci těžkých předmětů o hmotnosti větší než 4 000 kg uvnitř
kontejneru proti podélným silám je nutno používat trámce z měkkého dřeva o
průřezu minimálně 80 3 80 mm. Příčné fixační trámce by se měly opírat o stěny v
celé ložné šířce u podlahy kontejneru nebo je vhodné je zachytit o rohové prvky
kontejneru – viz následující obrázek.
Použití fixačních trámců -
Ostatní fixační prostředky; v úvahu přicházejí zejména gumové
rohože, dřevěné palety prosté, nafukovací vzduchové fixační podušky, kartonové
pažení apod. Gumové rohože jsou vhodné pro utěsnění jednotlivého zboží nebo k
jeho ochraně proti poškození. Dřevěné palety prosté postavené na výšku jsou
vhodné k vyplnění mezer mezi nákladem a stěnami kontejneru. Relativně nový
fixační prostředek představují vzduchové fixační podušky – viz levý následující
obrázek, plnící funkci "měkkého nárazu“. Kartonové pažení slouží pro vyplnění
volného prostoru mezi zbožím v kontejneru, jeho rozměry musí vždy odpovídat
velikosti vytěsňovaného prostoru. Výhodou je plná recyklovatelnost.
Použití vzduchové podušky Fixace pomocí kartonového pažení
NahoruFixace kontejnerů
Náklad kontejneru by měl být vytvořen a uvnitř kontejneru zajištěn
tak, aby ložený kontejner vytvořil kompaktní manipulační jednotku. V průběhu
přepravy pak musí být kontejner fixován k nosnému vozidlu nebo lodi. Vzhledem k
tomu, že hlavní pevnost kontejneru je odvozena od jeho spodního rámu, provádí
se fixace pomocí dolních rohových prvků – prvků umístěných v rozích kontejneru
umožňující jeho podepření, stohování, manipulaci a fixaci. Uvedení do správné
polohy všech fixačních prostředků musí být kontrolováno před jejich umístěním i
odebráním, jejich správné použití pak před započetím i v průběhu prováděné
přepravy. Na palubě námořní lodi v námořní přepravě jsou kontejnery vystaveny
silám vznikajícím z pohybu lodi, působení větru a moře.
Poznámky:
-
Rozdílné požadavky na fixaci v námořní přepravě jsou
kladeny i podle teritoria – kupř. pro Atlantský oceán a Středozemní
moře.
-
Fixace kontejnerů v námořní přepravě v našich podmínkách
téměř nepřichází v úvahu.
NahoruFixace kontejnerů v silniční a železniční přepravě
Během přepravy po silnici nebo po železnici jsou kontejnery
vystaveny silám a vibracím vznikajícím od brzdění, posunování, zatáčení,
akcelerace, nerovností povrchu jízdní dráhy a větru. V průběhu přepravy nesmí
žádná část kontejneru zasahovat přes čelní nebo zadní část nosného vozidla.
Přepravované kontejnery musejí být řádně zajištěny s výjimkou přesunů
prováděných v terminálových překladištích, které ale musejí probíhat při
nízkých rychlostech na kratší vzdálenosti uvnitř vyhrazených ploch.
Při silniční přepravě musí být kontejner na přizpůsobeném silničním
vozidle podepřen pouze za všechny čtyři dolní rohové prvky – viz levý
následující obrázek, nebo za mezilehlá místa pro přenos zatížení v konstrukci
jeho spodku. Nejobvyklejší způsob fixace se provádí pomocí otočných zámků – viz
pravý obrázek. Po řádném dosednutí rohových prvků ukládaného kontejneru (viz
pravou část obrázku) na úložná místa silničního vozidla nutno provést zajištění
– uzamknutí všech čtyřech rohových prvků (viz levou část obrázku) a tím
kontejner dostatečně fixovat k silničnímu vozidlu. Z obrázku je patrné, že
okamžitá poloha otočného zámku je vizuálně dostatečně zřejmá. Pro zajištění
bezpečného provozu je nutno ještě předpojížděním vozidla překontrolovat
celkovou fixaci kontejneru.
Poznámka:
Před zdviháním kontejneru
nutno spolehlivě odemknout otočný zámek a tím kontejner uvolnit z jeho
fixace. Fixace kontejneru v silniční dopravě
Otočný zámek a jeho použití
Rovněž při železniční přepravě musí být kontejner na přizpůsobeném
železničním voze (viz det. A na levém následujícím obrázku) podepřen pouze na
všech čtyřech rohových prvcích a v těchto místech také fixován k železničnímu
vozu. Rovněž při této přepravě musí být okamžitě zřejmá poloha fixačního
zařízení a předpojížděním kontejnerového železničního vozu také překontrolována
provedená fixace. Před zdviháním kontejneru musejí být rovněž uvolněna veškerá
uzamykací zařízení.
Fixace kontejneru v železniční dopravě
Detail fixačního prvku
V některých státech se začínají po železnici přepravovat kontejnery
ve dvojitém stohu – viz levý následující obrázek. Fixace dolního kontejneru k
železničnímu vozu se provádí obvyklým způsobem – viz výše. Specifický problém
ale vzniká při fixaci horního kontejneru ke spodnímu (mj. pro zvětšení plochy
vystavené účinkům větru), který byl vyřešen pomocí speciálního fixačního prvku
– viz pravý následující obrázek.
Železniční vůz upravený pro dvojitý stoh kontejnerů
Fixační prvek
Poznámka:
Zcela specifický fixační problém
představují kupř. kontejnery s pohyblivým těžištěm – ložené kapalinou, sypkým
materiálem, závěsným pohyblivým nákladem, popř. nákladem s kluzným způsobem
jeho uložení umožňující omezené posuvy nákladu. Fixace ostatních břemen – nákladů v silniční
přepravě
NahoruPorovnání základní způsobů prováděné přepravy
V našich podmínkách objem přepravy zboží (nákladů) po silnici, který
se za rok dlouhodobě pohybuje v rozsahu 400 000–550 000 tis. tun, převyšuje
více než čtyřikrát objem přepravy nákladů po železnici. Přitom roční přepravní
výkon v silniční přepravě tuzemských vozidel, který se dlouhodobě pohybuje v
hodnotách 31 000–40 000 mil. tkm, má dokonce vzestupný trend. Oproti tomu
přeprava zboží (nákladů) po železnici, vyjádřená přepravním výkonem, má
sestupnou tendenci; dlouhodobě se za rok pohybuje v hodnotách 23 000–17 000
mil. tkm. Také z tohoto důvodu je nutno upevňování nákladů v silniční přepravě
věnovat potřebnou pozornost.
NahoruVelikosti sil působících na náklad
Při řešení fixace nákladů na silničním vozidle lze vycházet z
následujících předpokladů (viz též následující obrázek):
-
Síly ve směru jízdy vozidla mohou dosáhnout až hodnoty
odpovídající hmotnosti nákladu.
-
Síly proti směru jízdy vozidla mohou dosáhnout až hodnoty
odpovídající polovině hmotnosti nákladu.
-
Síly do stran oproti směru jízdy vozidla mohou dosáhnout až
hodnoty odpovídající polovině hmotnosti nákladu.
Síly působící na náklad v silniční přepravě
Poznámky:
-
Uvedená hodnota síly ve směru jízdy vozidla – 1,0
(hmotnosti nákladu), používaná v dřívějším období, vyplývá z hodnot podélného
zrychlení dle IMO (Mezinárodní námořní organizace) a to ve vazbě na statický
součinitel smykového tření μs.– mezi břemenem a přilehlým povrchem
ložné plochy vozidla.
-
Při silniční dopravě ale vibrace způsobují nadnášení
nákladu; v této souvislosti pro výpočet upevňovacích sil je třeba v současnosti
vycházet (podle EN 12195-1) z hodnot dynamického součinitele smykového tření
μd – mezi břemenem a přilehlým povrchem ložné plochy vozidla a z
hodnoty síly odpovídající 0,8 (hmotnosti nákladu).
NahoruFaktory ovlivňující jištění nákladu
Nejdůležitější faktory, které je třeba brát v úvahu při jištění
nákladu, tvoří:
-
Gravitace, působící kolmo na ložnou plochu vozidla; její
velikost je přímo úměrná hmotnosti nákladu.
-
Akcelerace, způsobující, že při rozjezdu vozidla a zvyšování
jeho rychlosti ve směru jízdy má náklad snahu se pohybovat vzad silou, která je
přímo úměrná velikosti zrychlení vozidla. Při řešení fixace nákladu proti jeho
pohybu dozadu je třeba vzít v úvahu maximální velikost této síly úměrné
polovině hmotnosti nákladu.
-
Odstředivé síly, způsobující, že při jízdě vozidla v zatáčce má
náklad snahu se pohybovat přibližně po dráze dané původním směrem. Síla, jejíž
velikost je v každém okamžiku přímo úměrná hmotnosti nákladu, kvadrátu
rychlosti vozidla a nepřímo úměrná poloměru zatáčení, má snahu posunout náklad
ke straně vozidla. Při řešení fixace nákladu proti odstředivým silám je třeba
vzít v úvahu maximální velikost těchto sil úměrnou polovině hmotnosti
nákladu.
-
Brzdění, způsobující, že při zpomalování vozidla ve směru jeho
jízdy má náklad snahu se pohybovat dopředu silou, která je úměrná velikosti
zpomalení vozidla. Při řešení fixace nákladu proti jeho pohybu dopředu je třeba
vzít v úvahu maximální velikost této síly úměrné 0,8 hmotnosti nákladu.
-
Vibrační síly, které jsou sice relativně malé, ale v průběhu
jízdy vozidla mohou působit i dlouhodobě a ve svém konečném důsledku mohou
způsobit i "odsunutí“ převáženého nákladu z jeho původního umístění, což může
mít až katastrofální důsledky.
-
Hmotnost nákladu, která přímo ovlivňuje velikosti sil, kterým je
převážený náklad během přepravy vystaven. Je rozhodujícím faktorem pro výpočet
a určení způsobu upevnění nákladu.
-
Tření, působící proti silám, jímž je náklad během přepravy
vystaven. Jeho hodnota je dána stavem ložné plochy (podlahy) příslušného
vozidla a stavem plochy nákladu spočívajícího na ložné ploše. Přitom platí, že
suché plochy mají větší hodnotu tření (součinitele smykového tření µ) oproti
plochám mokrým, případně mastným. Podobně u dřevěných ploch je vykazována větší
hodnota tření oproti plochám kovovým. Tření za klidu je vždy větší v porovnání
s třením za pohybu.
NahoruStanovení součinitele smykového tření
Pro výpočet upevňovacích (jistících) sil a tím i zajištění bezpečné
fixace převážených a manipulovaných nákladů – břemen je třeba prioritně
stanovit součinitele smykového tření pro příslušné dvojice materiálů. Poměrně
jednoduchým způsobem lze určit statický součinitel smykového tření μs, a to pomocí nakloněné roviny – viz následující
přehled.
Z předcházejícího přehledu je zřejmé, že pro počátek prokluzu při
úhlu 5,7 ° vychází hodnota statického součinitele smykového tření μs = 0,1, atd., až pro úhel 21,8 °,kdy μs má hodnotu 0,4.
Pro výpočty upevňovacích sil lze použít i následující tabulku hodnot
statických a dynamických součinitelů smykového tření μs a
μd. Je třeba ale zdůraznit, že uvedené hodnoty jsou použitelné
pouze pro čisté na suché povrchy pod střechou, zbavené námrazy nebo ledu a
sněhu. Pro získání představy o vlivu znečištění povrchů – kupř. oleji na
hodnotu sledovaných součinitelů – je zařazen i příklad naolejovaných kovových
plechů – viz zvýrazněnou část.
Poznámka:
Pokud jsou pro zvýšení třecích sil
používány různé podložky odolné proti skluzu, protiskluzné nátěry apod., je
nutno při určení hodnoty µ vycházet z příslušných certifikátů. NahoruMetody výpočtu přivazovacích – upevňovacích sil
Pro zajištění bezpečné fixace manipulačních jednotek – obecně
jakéhokoliv nákladu, resp. samostatného břemene na ložné ploše silničního
vozidla, jakož i přívěsu, návěsu apod., je třeba zajistit, aby:
-
Součet sil ve všech směrech se rovnal nule.
-
Součet momentů v jakémkoliv půdorysu se rovnal nule.
Pozornost je nutno věnovat též uvazovacím – fixačním prostředkům,
jakož i vázacím bodům na vozidle určeném pro převezení příslušného nákladu –
viz dále.
Fixace nákladu – břemene (dále bude používán jednotný pojem břemeno)
spočívá ve vyrovnání všech sil působících na břemeno, a to jeho zajištěním,
blokováním a/nebo přivázáním. Zajištění představuje úplné pasivní spojení
fixovaného břemene s příslušným dopravním prostředkem; je hlavně používáno při
dopravě kontejnerů – viz výše. Blokování vyplývá pouze z pasivního spojení v
blokovaném směru, a proto je často kombinováno ještě i s přivazováním. Základní
způsoby přivazování pak tvoří:
-
třecí přivazování (třecí síla je zvyšována přičítáním svislých
složek síly k hmotnosti břemene) – toto přivazování je charakterizováno
zadržením, které je vytvářeno silou na ložné ploše a pasivním spojením ve
svislém směru dolů,
-
přímé přivazování (přivazovací prostředky jsou přímo připevněny
k pevným částem břemene nebo určeným připojovacím bodům) – toto přivazování
představuje úplné pasivní spojení, které dovoluje břemeni malé pohyby, jejichž
velikost závisí na pružnosti přivazovacího prostředku a silách působících na
břemeno.
NahoruStabilita nepřivázaného břemene
Pokud je uvažováno s přepravou volně loženého břemene, je nutno
předem ověřit jeho stabilitu. Je nutno vzít v úvahu, že takto přepravované
břemeno se může převrátit:
-
ve směru jízdy vozidla – zejména při brzdění,
-
proti směru jízdy vozidla – zejména při rozjezdu a
zrychlení,
-
kolmo na směr jízdy vozidla – zejména při zatáčení.
V této souvislosti je třeba ověřit stabilitu břemene a to jak v
podélném směru (osa x), tak ve směru příčném (osa Y) – viz následující
obrázek.
Ověřování stability nepřivázaného břemene
V obrázku znamená:
1 Těžiště břemene
2 Posuzované břemeno
3 Hrana klopení
Fx Podélná síla břemene
Fy Příčná síla břemene
Fz Svislá síla břemene
Pro zajištění stability znázorněného břemene musejí být splněny
zejména následující podmínky:
1. Fz . bx,y > Fx,y . d
2. bx,y > (Fx,y / Fz) . d
Nestabilní břemena budou mít vysoko položené těžiště k rozměrům
dolní základny. Přitom platí, že čím bude výše umístěno těžiště posuzovaného
břemene a čím bude menší jeho dolní základna, tím bude břemeno méně stabilní.
Bylo by účelné, aby břemeno (manipulační jednotka) mělo vyznačeno těžiště,
pokud jeho výška přesahuje 1 000 mm. V případech, kdy se poloha těžiště
nenalézá v geometrickém středu břemene, je vyznačení skutečné polohy těžiště
bezpodmínečně nutné. Manipulační značku "těžiště“ – viz následující obrázek –
je třeba umístit (pokud je to možné) na všech šesti stěnách příslušného
břemene, minimálně však na čtyřech bočních stěnách, a to v místech skutečného
promítnutí polohy těžiště. U nestabilních břemen je třeba vzít v úvahu riziko
překlopení a po jeho vyhodnocení případně provést upevnění břemene proti
překlopení – viz dále.
Manipulační značka "těžiště“
NahoruFixace břemene blokováním
-
Opětovně je vhodné zdůraznit, že blokování spočívá pouze v
pasivním spojení v blokovaném směru, resp. směrech. Je mj. srovnatelné se
zajišťováním nákladů v kontejnerech – viz výše "Zajišťovací prostředky pro
náklady kontejnerů“.
Ve schematickém (levém) obrázku znamená:
1 Těžiště břemene
2 Břemeno
3 Blokovací zařízení
Blokované břemeno
Fixace břemene blokováním
Blokování břemene jenom u jeho základny – viz pravý obrázek – je
vhodné pouze pro stabilní břemena. Nestabilní břemena je nutno současně
přivázat – viz dále, popřípadě je zajistit blokováním též proti překlopení dle
následujícího obrázku. V takovémto případě je nutno horní blokaci umístit nad
těžiště nestabilního břemene.
Blokování břemene s horní blokací
NahoruPřivazování břemene přes vrchol
Přivazování břemene přes vrchol (horní plochu) spočívá v napínání
přivazovacích prostředků potřebnou napínací silou FT takové
velikosti, aby se zvýšila třecí síla na kontaktu povrchu břemene s ložnou
plochou vozidla, která zamezí jakémukoliv posunu břemene. Tento způsob fixace
sleduje:
-
zamezení posunu fixovaného břemene, nebo
-
zamezení převrácení a současně i posunu fixovaného břemene.
NahoruPřivazování k zamezení posunu
Přivazování břemene přes vrchol za účelem pouze zamezení jeho posunu
je znázorněno na následujícím obrázku.
V obrázku znamená:
1 Přivazované břemeno
2 Svislá osa
3 Přivazovací prostředek
4 Napínací zařízení
5 Příčná osa
6 Přivazovací bod
7 Vodorovná plocha
8 Podélná osa
Při třecím přivazování je všeobecně nesnadné stanovit hodnoty
napínacích sil. Dokonce je známo, že i když jsou napínací síly pečlivě
nastaveny, mohou se v průběhu přepravy břemene změnit. Proto lze vyslovit toto
důležité všeobecné pravidlo:
Dalším předpokladem je, že výpočet…